Waarom werkt jouw to-do lijst niet?

De meeste to-do lijstjes demotiveren ontzettend. Hoe dat komt? Ze worden heel vaak op de verkeerde manier gebruikt. Hoe moet het dan wél?

6 november 2018

Delen

To-do lijsten demotiveren

Een to-do lijst is in feite een overzicht van taken die je niet mag vergeten. Daarom maken we een to-do lijst. En dat is nu net het probleem: we schrijven het op om het niet te vergeten. Terwijl we het zouden moeten opschrijven om het te kunnen vergeten. Dan pas kunnen we het ook echt loslaten!

Een to-do lijst werkt niet als je die op de verkeerde manier gebruikt. We schrijven het op en onthouden het toch, dubbel werk en dubbele belasting.

Doe dit niet

Een to-do lijst mag alleen taken bevatten die binnen de 14 dagen gerealiseerd kunnen worden. Zet er ook nooit meer dan 5 taken op. Meer dan dat krijg je wellicht toch niet af die dag, wat alleen tot frustratie leidt.

Alles wat langer duurt of voor later is, zet je op een ‘Maybe–Someday' lijstje. Dingen die je ooit of misschien later gaat doen. Het tuinhuis schilderen, bijvoorbeeld. Of met de kinderen naar de dierentuin gaan, ideeën verzamelen voor een teambuilding enzovoort.

Als je iets niet binnen de 14 dagen gedaan krijg, zet het dan niet op je to-do lijst, zo maak je energie vrij. Als jij je iets voorneemt en je doet het niet, dan bedrieg je immers jezelf. Stel dat een vriend(in) dat met jou zou doen, dan ben je achteraf sowieso ontgoocheld in die persoon. Dat gebeurt ook met onszelf. Daarom moet je dit absoluut vermijden en weer je eigen vriend(in) worden.

Zo doe je het wél goed

Een to-do lijst stel je best ’s avonds op, ter voorbereiding van de volgende dag. Dat geeft het gevoel dat je kan loslaten omdat je de zaken onder controle hebt, je hoeft ze niet meer te onthouden. Belangrijk daarbij is dat alle items gerangschikt worden van meest belangrijk én dringend naar minder belangrijk.

Bij het afwerken van een taak doorstreep je die best ook op de lijst, dat werkt motiverend en laat opgeslagen energie vrij. Een item mag je maximum 2x verplaatsen, anders verhuis je het beter naar de maybe-someday lijst.

In 5 stappen naar meer structuur in je to-do lijst

  1. Maak een lijst met de belangrijkste taken (max 5 items).
  2. Selecteer de belangrijkste en meest kritische taak die je resultaten positief zal beïnvloeden.
  3. Voer deze taak uit met 100% focus, het is niet toegestaan om andere dingen te doen.
  4. Als je die taak beëindigd hebt, take a break! Schrap de taak van je lijstje en geniet ervan!
  5. Herbegin. (En vul eventueel je lijst opnieuw aan tot 5.)

(lb) - Meer info: www.expertacademy.be/nl/time 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.