Waarom schaft Yahoo thuiswerken af?

Het was toch even schrikken toen Marissa Mayer thuiswerken afschafte bij Yahoo. En dat net op een moment dat heel wat bedrijven over de hele wereld het Nieuwe Werken aan het invoeren waren.

15 februari 2014

Delen

Astrid De Lathauwer
Astrid De Lathauwer, Algemeen directeur van Acerta Consult.

De reacties in de sociale media waren niet mals. Zij die het evenwicht tussen werk en gezin, flexibiliteit en zelfsturing als de voornaamste bouwstenen zien van de moderne organisatie, schreeuwden moord en brand. Zij hadden het over een teken van wantrouwen ten aanzien van medewerkers en een uiting van een controlerende leiderschapsstijl.

Maar is dat wel zo? Marissa Mayer werd van Google naar Yahoo gehaald met de opdracht een nieuwe dynamiek te creëren in een bedrijf dat aan het inslapen was. Komt daarbij dat er bij Yahoo blijkbaar een paar honderd thuiswerkers waren die de andere collega’s in een jaar niet hadden gezien en van wie de bijdrage aan de bedrijfsresultaten onvoldoende was. Dan vind ik het toch wel normaal dat een CEO daarop reageert.

Om Yahoo weer succesvol te maken, zo stelde Mayer, had ze een bedrijfscultuur nodig waarin creatieve toptalenten zich volop kunnen ontplooien. En om dat te kunnen bereiken, vindt ze het essentieel dat iedereen naar kantoor komt, want “De beste beslissingen en inzichten komen uit de wandelgangen en discussies in de kantine, door mensen te ontmoeten, en door met je team te vergaderen”, zo zegt het bedrijf in een interne memo.

Er zijn wellicht argumenten voor en tegen het afschaffen van ‘homeworking’, maar minder ten opzichte van deze laatste stelling. Mayer wou de bedrijfscultuur veranderen en dacht dat dit onmogelijk zou zijn als de medewerkers er niet waren. Ze geloofde dat de dynamiek die nodig was, enkel gecreëerd kon worden door menselijk contact en interactie.

Ze praat dus niet over een controlerende leiderschapsstijl maar over communicatie. Communicatie naar, van én tussen medewerkers. Ze wil dus niet tegen haar medewerkers praten, maar met hen. En ze wil iedereen erbij betrekken. Niet mis vind ik, integendeel. Ik vind het bemoedigend dat een CEO het contact met en de bijdrage van alle medewerkers zo hoog op de agenda plaatst.

Mayer heeft me aan het denken gezet over de mogelijke valkuilen van het Nieuwe Werken. De mens is een sociaal dier; we hebben nood aan interactie en communicatie. Vandaag verloopt die communicatie door nieuwe technologieën en mondialisering vaak digitaal. Maar is dat voldoende om dynamiek in een bedrijfscultuur te brengen die innovatie, klantgerichtheid en collegialiteit stimuleert? Eenrichtingsverkeersboodschappen hebben al lang geen effect meer op medewerkers of klanten. Mensen luisteren echter wel naar een communicatie die intiem, interactief en inclusief is.

En hoe doe je dat in godsnaam vanop afstand?

(adl) – Foto: (bvdb) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.