Waarom en hoe bedrijven hun rekrutering versnellen

“Een werkgever kan vandaag niet altijd verschillende goede kandidaten vergelijken.” (Geert Motmans van HR-adviesbureau Motmans & Partners)

In tijden van schaarste aan geschikte arbeidskrachten, nemen bedrijven allerlei maatregelen. Eentje is om hun sollicitatieprocedure te versnellen. “Als je te lang treuzelt, zijn de interessantste kandidaten al niet meer beschikbaar”, klinkt het steeds vaker.

HR Rail, de juridische werkgever van de Belgische spoorwegen, is wat je zou noemen een fervente aanwerver. Begin 2017 zochten de spoorwegen 2.500 nieuwe medewerkers, maar ze zitten voor op schema. “Deze zomer waren er eind juli al 1.500 gestart”, vertelt Kim Buggenhout, woordvoerster bij HR Rail.

Het rekruteringsproces bij de spoorwegen werd doelbewust verkort. Twee jaar geleden duurde dat proces gemiddeld 47 dagen, vandaag gemiddeld 39 dagen. “Tegenover 2011 is de doorlooptijd zelfs gehalveerd”, weet Buggenhout. Gelet op het grote aantal kandidaten dat HR Rail verwerkt, is dat een behoorlijke vooruitgang. Op een jaar krijgen ze bij de spoorwegen namelijk zowat 40.000 kandidaturen binnen.

Jobdagen

Hoe kun je als (grote) organisatie zoals de spoorwegen je rekruteringsproces inkorten? Een eerste instrument hiervoor zijn de lokale jobdays, meer bepaald voor knelpuntberoepen zoals technische profielen. Daarbij gebeuren alle testen op één dag. “De sollicitanten weten ’s avonds al of zij kunnen starten”, aldus Buggenhout. “Zo’n jobday vindt ook plaats op de locatie van de tewerkstelling zelf, zodat de kandidaten een zo concreet mogelijk beeld krijgen van de job.”

jobtrein
Doorgedreven digitalisering is een tweede reden voor de snellere aanwerving. “Gebruik van gemeenschappelijke tools maakt de samenwerking tussen de recruitment teams efficiënter en versnelt ook de communicatie naar de kandidaten. De communicatie met de kandidaten gebeurt nu ook veel meer elektronisch dan enkele jaren geleden, waardoor we tijd winnen”, stelt ze.

Gelet op de behoefte van de NMBS en Infrabel aan technische profielen en de krapte hieraan op de arbeidsmarkt, mikt HR Rail, volgens haar, nog meer op lokale initiatieven en blijft het de interne processen optimaliseren.

Maanden wachten

Dat het tempo in rekrutering omhoog moet, is intussen een algemene vaststelling. “Vooral bij grotere bedrijven en instellingen speelt dit meer en meer een rol”, oppert Geert Motmans van HR-adviesbureau Motmans & Partners. “Zeker de overheid herziet meer en meer haar sollicitatieprocedures. Die nemen vaak verschillende maanden in beslag, waardoor de interessante kandidaten van bij aanvang, niet meer beschikbaar zijn tegen dat er een keuze is gemaakt.”

jobtrein
Naast de organisatie is er natuurlijk ook de kandidaat zelf. “Voor de beleving van de kandidaat is het belangrijk dat de procedure helder en vlot verloopt”, stelt Motmans. Er moet volgens hem meer zorg zijn voor tijdrovende selectieprocessen met (te) veel gesprekken en allerhande selectieproeven. “Goed gestructureerde selectieprocessen en online instrumenten worden belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan de eerste interviews die op afstand kunnen gebeuren.”

Durven beslissen

Meer nog dan de duurtijd zelf is het, volgens Geert Motmans, noodzakelijk om de verwachtingen goed te kaderen. Ook die van de werkgever. “De werkgever moet weten dat hij niet of niet altijd de luxe heeft om verschillende goede kandidaten te zien en te vergelijken”, benadrukt Motmans. “Het is dus een kwestie van durven beslissen om aan te werven. En dit vaak op basis van minder vergelijkingspunten.”

(wv) 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Waarom vind ik moeilijk een job? , Sollicitatietips , Creatief solliciteren , Overheid , Mobiliteit & transport

07/09/2017