Waarom een goedbetaalde job inruilen voor het onderwijs?

“De idee van veel vakantiedagen is aanlokkelijk, maar nog geen basis om een loopbaan uit te bouwen in het onderwijs.” (Joris Vanhoof, leerkracht fysica en wiskunde)

Een carrière in de privésector inruilen voor een loopbaan in het onderwijs. Je ziet het steeds vaker. Wat is de drijfveer van de mensen die deze beslissende stap zetten? Jobat stelde de vraag aan twee leerkrachten, die in een vorig leven verpleegster en IT’er waren. “Ik voel me niet langer een radertje in een systeem.”

In 2015 stond op het naamkaartje van Joris Vanhoof (28) nog software testing engineer. Sinds vorig jaar heeft hij die naamkaartjes veilig opgeborgen en is hij leerkracht fysica en wiskunde. Waarom zo’n (goedbetaalde) baan inruilen voor de klas? “Ik heb altijd al een passie voor wiskunde en wetenschappen gehad. In m’n job binnen de technologiesector kwam ik in contact met uiteenlopende sectoren en had ik heel wat interessante contacten. Toch voelde het alsof ik mijn passie niet voluit kon beleven”, stelt hij.

Joris voelt een verschil met het onderwijs, waar hij naar eigen zeggen op een creatieve manier zijn kennis en passie voor wiskunde en wetenschap kan doorgeven. “Telkens ik merk dat de leerlingen tijdens m’n les iets opsteken, voel ik een grote voldoening. Dan weet ik dat mijn overstap naar het onderwijs de juiste beslissing was.”

Debat met leerlingen

Joris probeert de lesinhoud zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de leefwereld van de jongeren. Vergeet dus het beeld van de leerkracht die gedurende het hele lesuur voor het bord staat. “In de klas werken we veel aan de hand van demonstratie-experimenten”, stelt hij. Neem nu bijvoorbeeld het onderwerp ‘elektromagnetische inductie’. Aan de hand van een eenvoudige opstelling – met een door een spoel bewegende magneet – kan je de basisprincipes van een stoomturbine aantonen. Dat werkt zoveel sterker dan wanneer je het onderwerp puur op een theoretische manier brengt.”

Soms gebeurt het dat Joris zijn leerlingen met elkaar in debat laat gaan. “Mij gaat het er vooral om een klik te maken tussen de leerlingen en de leerstof. Als ze begrijpen dat de theorie nodig is om allerlei concrete probleemstellingen te kunnen oplossen, dan voel je de interesse in de klas groeien.”

Veel vakantiedagen

Terwijl vaak wordt gezegd dat er mensen in het onderwijs gaan die niet meteen ergens anders aan de slag kunnen of willen gaan, is Joris’ keuze voor het onderwijs een positieve keuze is. “Kies je voor het onderwijs, laat het dan een positieve keuze zijn. De idee van veel vakantiedagen is aanlokkelijk, maar daarom nog geen basis om een loopbaan binnen deze sector uit te bouwen”, werpt hij op. “Essentieel is dat je ervan houdt om kennis door te geven en talenten van jongeren te ontwikkelen.”

Voor Joris is een terugkeer naar de privé niet aan de orde. Geef hem maar het onderwijs, waar je leerlingen kan klaarstomen voor de wereld van morgen. “Wat mij een tevreden leerkracht maakt? Ik voel me niet langer een radertje in een systeem”, klinkt het. “Integendeel, binnen m’n lessen heb ik de ruimte om jongeren warm te maken voor wetenschap en hen voor te bereiden op een wereld waarbinnen wetenschappelijk onderbouwd denken steeds belangrijker wordt.”

Al doende leren

Ook Sandra Van Eylen (44) stapte in het onderwijs, al was het deels noodgedwongen. Na haar studies als verpleegkundige kon ze vrijwel meteen in een ziekenhuis aan de slag, waar ze acht jaar heeft gewerkt in verschillende afdelingen. Tot een latexallergie haar verplichtte om haar job in een ziekenhuisomgeving stop te zetten en andere horizonten op te zoeken. “Voor mijn keuze voor het onderwijs ging ik niet over één nacht ijs”, vertelt Van Eylen. “Een bewuste keuze. Ik wou immers blijven werken vanuit m’n hart. Voor mij betekent dat zorg dragen voor de anderen. Het was iets dat me voldoening gaf als verpleegkundige. En vandaag als leerkracht doet het dat nog steeds.”

Sandra’s jaren als verpleegkundige leveren haar als leerkracht een rijke verzameling van praktijkvoorbeelden. Ze wendt die ook aan tijdens haar lessen, om de theorie tastbaar te maken. “Leerlingen steken daar het meest van op. Ik ben dan ook een fervent voorstander van projectwerk. Hoe meer je al doende kan leren, hoe makkelijker het wordt om die leerstof te onthouden. Als het van mij afhangt, mag het onderwijs nóg praktijkgerichter worden.” Sandra onderstreept de idee van een krachtige leeromgeving. “De praktijkervaring zie ik als een reality check. Leerlingen krijgen op die manier een zo realistisch mogelijk beeld van de werkomgeving waarin ze zullen terechtkomen.”

Samenwerken is cruciaal

Sandra wil haar leerlingen onder meer aanzetten om op een efficiënte manier samen te werken. “In een operatiezaal – een domein waarin ik vele jaren actief was – kan je alleen maar tot het gewenste resultaat komen als je op een constructieve manier met elkaar samenwerkt. Die attitude van ‘laten we er samen voor gaan’ wil ik m’n leerlingen meegeven. Wat hun werkterrein ook wordt, de manier waarop ze met anderen samenwerken zal in grote mate hun succes bepalen.”

(nd) 

Meer info over Welke job past bij mij? , Loopbaanbegeleiding , Opleidingen , Gelukkig op het werk , Diploma's , Overheid , Persoonlijke ontwikkeling

30/10/2017