Voorkom een burn-out met wat je eet

Een gezonde geest functioneert het beste in een gezond lichaam: dat beseften zelfs de Romeinen al. Wist je dat een burn-out en je eetgewoonten hand in hand gaan? Wat we vaak onderschatten, is dat verkeerd eten ook een stressbron is voor ons lichaam.

3 november 2016

Delen

Waarom is gezond eten zo belangrijk?

Er zijn allerlei redenen waardoor je een burn-out kan krijgen. Meestal liggen er zelfs verschillende redenen aan de basis. Gezonde voeding kan bijdragen aan het voorkomen of herstellen van een burn-out. Die stresstoestand krijg je niet door ongezond te eten, maar kan het wel mee in de hand werken. Ook Elke vertelt er in haar blog over. Ze kampte met een burn-out en haar eetgewoonten speelden daar een belangrijke rol in. “Hoe meer boterhammen met choco ik at, hoe dieper ik wegzakte in die vervelende burn-out. Wat we wel te vaak onderschatten, is dat verkeerd eten ook een stressbron is voor ons lichaam.”

Ons lichaam haalt energie uit voeding, en vooral kwalitatief voedsel. Als je onder druk staat en stress hebt, helpen de bijnieren je om op de been te blijven. Het zijn stress-stootkussens die zorgen dat je een tijdelijke piek aankunt. Als die tijdelijke piek chronisch wordt, geraken de bijnieren uitgeput. Je weerbaarheid tegen stress neemt enorm af, en je wordt vatbaarder voor een burn-out.

Als je onvoldoende aandacht besteedt aan voeding, is het moeilijker om tegen die stress op te boksen. Gevarieerde en volwaardige voeding geeft je meer energie.

Welke voeding vermijd je het best?

Suiker geeft je energieniveau misschien een korte boost, maar dat betaal je met een onvermijdbare dip. Drink je te veel koffie of andere cafeïnehoudende drankjes, dan stijgt je cortisolniveau en vergroot je de kans op een gejaagd gevoel.

Blijf weg van alcohol, nicotine en stimulerende drugs. Ook te veel verzadigde vetten, zoals er in koekjes zitten, doen je geen goed. Idem voor fabrieksvoedsel en alle bewerkte producten.

Eet geen voedingsmiddelen waarvoor je overgevoelig of waaraan je verslaafd bent. Heb je een voedselallergie, zoals een lactose- of glutenintolerantie, en hou je daar geen rekening mee? Dan zuigt dat je energie weg.

Zeg ja tegen vitamine B en C!

Constante stress rooft je vitamine B voorraad helemaal leeg. Om je te verweren, eet je dus best voeding die rijk is aan vitamine B: zoals bonen, asperges, noten, avocado’s en bruine rijst. Voeding die rijk is aan vitamine C doet de cortisolhoeveelheid in je bloed na een stressreactie sneller dalen. Broccoli, paprika’s en citrusvruchten op het menu zetten, doet de vitamine C in je lichaam stijgen.

Magnesium speelt ook een rol bij de energieproductie en kalmeert je spieren en bloedvaten. Noten, bananen, schelpdieren, quinoa en donkere chocolade zijn rijk aan magnesium. Zink, dat je vindt in groene bladgroenten, amandelen en champignons, speelt een belangrijke rol bij de stofwisseling in de hersenen. Groene thee bevordert je ontspanningsgevoel. De gouden tip om je energie te boosten? Eet vooral natuurlijke, verse voeding.

Is voedsel hét antwoord op een burn-out?

Neen, een gewijzigd voedingspatroon is niet het enige antwoord op een burn-out. Zoals we al aangaven, veroorzaakt een opeenstapeling van verschillende factoren een burn-out. Enkel gezonde voeding is niet dé oplossing, maar kan wel het startpunt betekenen om te herstellen.

Verkeerd eten is een stressbron voor ons lichaam, terwijl gezond voedsel net energie geeft. Het is dus zeker de moeite waard om je een gezonde levensstijl aan te meten.

(mr) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.