Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

Vooral je baas zit tijdens de werkuren op Facebook & Twitter

Wie dacht dat vooral de jongere generatie tijdens het werk zit te ‘facebooken’ en te ‘tweeten’ heeft het mis. Een studie van Google toont namelijk aan dat vooral leidinggevenden tijdens de werkuren actief zijn op sociale media.
#

Google liet een studie uitvoeren bij 2.700 Europese professionals uit Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Spanje, Zweden en Groot-Brittannië. Het technologiebedrijf wilde achterhalen of sociale media bedrijven kunnen helpen om sneller te groeien én of ze een hulpmiddel kunnen zijn voor de carrière van werknemers.

Resultaten

Uit het onderzoek kwamen drie opvallende resultaten naar voren:

  1. Ondanks wat velen denken zijn het niet de jonge collega’s, maar vooral de managers die regelmatig gebruik maken van sociale netwerken op de werkvloer.
  2. Een groot deel (81%) van de ondernemingen die zich snel ontwikkelen, gebruiken sociale media om hun uitbreiding te vergemakkelijken, maar ook om de samenwerking en kennisdeling tussen collega’s te bevorderen.
  3. De succesvolste werknemers hebben twee keer meer kans om frequente gebruikers te zijn van sociale media dan hun minder succesvolle collega’s.

Wie?

Diegenen die het meest enthousiast zijn over sociale media zijn:

  • Spanjaard of Italiaan
  • leidinggevend
  • tewerkgesteld in snelgroeiende bedrijven
  • tewerkgesteld in de consumentensector, kleinhandel of creatieve sector (bv. media)
  • tewerkgesteld in KMO’s

Bijna drie vierde van de ondervraagde managers gebruikt sociale media minstens één keer per week. Meer dan de helft van de leidinggevenden hopen dan ook dat sociale netwerken hun werknemers kunnen helpen om productiever te zijn.

Waarom?

Tot slot gaf de studie een inzicht in de verschillende redenen waarom werknemers sociale media gebruiken. De voornaamste redenen zijn:

  • om individuen, informatie of bepaalde expertise sneller te vinden
  • om in team te kunnen werken en kennis te delen
  • om het persoonlijke netwerk uit te breiden, professionele relaties te ontwikkelen …
  • om het aantal mails en de lengte ervan te verminderen

(nm) – Bron: Maxisciences.com 

4 juni 2012
Anderen bekeken ook