Verboden taxidienst Uber wil 50.000 jobs creëren

Uber mag dan wel een omstreden – en in veel landen illegaal – bedrijf zijn, ze zien hun groei groots. Zo hopen ze in 2015 voor maar liefst 50.000 extra jobs te zorgen in Europa alleen.

Hoewel Europa nog tamelijk afwijzend staat tegenover het vervoersbedrijf laat Uber-topman Travis Kalanick zich niet van zijn plannen houden. Zijn doel is om dit jaar 50.000 jobs te creëren met zijn bedrijf/app en hiermee 400.000 voertuigen van de baan te halen.

Onderhandelen

Om tot zijn doel te komen, wil de CEO toenadering zoeken tot de lokale autoriteiten. Hij zegt zelf te begrijpen dat er nood is aan regulatie en dat hij en zijn bedrijf daar vragende partij voor zijn. Kalanick wil graag onderhandelen over voorwaarden en regels die moeten opgevolgd worden, maar hoopt ook op wat welwillendheid van de overheid en de taxi-industrie, die hij verwijt de markt af te sluiten voor nieuwkomers.

Tegenkanting

Ook in ons land botst het taxi-alternatief op tekenkanting. Zo heeft Taxi Verts, de grootste Brusselse taximaatschappij, al een juridische procedure lopen tegen het alternatieve taxibedrijf. Taxi Verts kreeg initieel gelijk van de rechtbank van koophandel, maar Uber legde zich niet neer bij deze uitspraak en besloot het verdict aan te vechten. Taxi Verts zegt een volgende uitspraak te verwachten tegen september 2015, maar hoopt dat de zaak niet zolang hoeft aan te slepen en dat de federale regering tussenkomt.

Pierre Steenberghen van de nationale taxifederatie hoopt van zijn kant dat de federale regering een initiatief neemt, omdat Uber de taximarkt verstoort. "De Uberchauffeurs werken volledig in het zwart, ze betalen geen belastingen en geen sociale bijdragen. Ze doen aan bezoldigd personenvervoer zonder hiervoor een vergunning te hebben."

Ook minister van Mobiliteit, Pascal Smet, stelt vast dat Uber de veiligheidsvoorschriften negeert en erkent dat ze zich niet houden aan de fiscale verplichtingen en sociale voorschriften die in de taxisector gelden.

Duidelijke regulering

Kalanick zegt dat hij een voorstander is van een duidelijke regulatie, maar hoopt op een progressievere wetgeving die nog steeds veiligheid als prioriteit heeft en een gezonde concurrentie én het betalen van belastingen niet uitsluit.

(sjv) – Bron : Express.be / Recode.net / Nieuwsblad.be 

Meer info over Waar vind ik jobs? , Zelfstandigen en bijberoep , Mobiliteit & transport , Jobs met toekomst

28/01/2015