Veranderen kiosken de job van winkelverkoop?

“Met een e-bord bereiken we ook klanten die liever alleen winkelen en geen behoefte hebben aan de service van het winkelpersoneel.” (Pamela Valck)

In de kledingsector vullen fysieke winkels en online verkoop elkaar steeds meer aan. Zo werkt Bel&Bo - met hoofdzetel in Deerlijk - met winkelkiosken, als testproject in zes vestigingen. Hiermee begeleidt winkelpersoneel klanten bij de visualisatie en bestelling van producten. Verandert de rol en het profiel van het winkelpersoneel? Twee winkelmanagers delen hun ervaring.

“Online verkoop is geen compleet nieuw gegeven. Klanten konden al langer online een nabestelling doen en dat werd altijd al als heel gemakkelijk ervaren,” schetst winkelmanager Pamela Valcke. “Van daaruit is de online webshop gegroeid. Klanten vinden het aangenaam om thuis alvast eerst folders te bekijken, nadien komen ze naar de winkel om een rok of een bloes te passen.”

Zo’n e-bord/kiosk in de winkel is een grote TV met een touchscreen waar klanten alle online artikelen kunnen terugvinden. “Als een artikel niet meer voorradig was in de maat van de klant, belden wij voorheen naar een andere winkel met de vraag of het artikel daar nog beschikbaar was. Vandaag verloopt dit via de webshop. Voorts is de kiosk een handig instrument om acties te ondersteunen”, vertelt de winkelmanagers.

Gesneden koek voor kinderen

In de winkels is het personeel intussen vier maanden aan de slag met een e-bord en komt het erop aan om de klanten op de juiste manier te begeleiden. Valcke: “Hoewel de werking van de kiosk op een logische manier opgebouwd is, hebben sommige volwassenen de eerste keer toch moeite om hun weg te vinden op het scherm. Wij helpen hen hierbij zoveel mogelijk. Kinderen hebben dan weer geen enkele moeite met het e-bord, voor hen is dit echt gesneden koek.”

Liever alleen

Wat is juist de meerwaarde van deze aanpak? “Met een e-bord bereiken we ook klanten die liever alleen winkelen en geen behoefte hebben aan de service van het winkelpersoneel. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een ‘maatje meer’ en via het e-bord kunnen ze nagaan of dit in ons assortiment zit”, vertelt Pamela Valcke. “Voorts biedt de kiosk een meerwaarde voor de winkels zelf. Vaak moeten wij een keuze maken welke kledingstukken we in onze winkel laten hangen en welke niet meer.”

Online is de toekomst

Online verkoop heeft een grote toekomst en de kiosken bieden daarbij een extra hulpmiddel. “Meer en meer klanten maken er gebruik van,” vertelt winkelmanager Inge Van Gaver. “Hoewel ze geen trekpleister vormen of een centrale plaats in de winkel innemen, zijn kiosken toch een zeer welkome aanvulling op de klassieke verkoop”, vindt ze. “In de eerste plaats is de kiosk vooral informatief bedoeld, maar het stimuleert zeker een mogelijke aankoop. Vooral het visuele aspect is een pluspunt: we kunnen de volledige collectie tonen. Klanten krijgen een beeld van welk hemd bij een broek past en met welke sjaal ze dit kunnen combineren.”

Met deze ‘web in de shop’ komen klanten er, volgens Van Gaver, ook achter dat er nog meer in voorraad is bij andere winkels. “We kunnen het kledingstuk alsnog bezorgen bij hen thuis, in onze winkel of een ander filiaal. Een online aangekocht artikel dat niet past, kan de klant gratis via de winkel terugbezorgen. Vooral tijdens de solden piekt de online verkoop omdat klanten dan snel bestellingen kunnen doen vanachter de laptop of computer.”

Bedreiging voor job?

Is deze aanpak van kiosken en schermen stilaan geen bedreiging voor de job van winkelmedewerker of –manager. Inge Van Gaver denkt alvast van niet. “Online verkoop zal de klassieke verkoop nooit volledig kunnen vervangen, het zal een wisselwerking blijven”, stelt ze.

En in welke mate zal de job van verkoper of verkoopster door heel deze evolutie veranderen? “Voor ons moeten verkopers in de eerste plaats service- en klantgericht denken, dat zal altijd de basis vormen”, antwoordt Inge Van Gaver. “De lat ligt hoog en wij zoeken naar medewerkers die zich in dit profiel kunnen vinden. Passie is hierbij het uitgangspunt,” besluit ze.

Geen aparte voorraad voor webshop

Vier jaar geleden ging Bel&Bo van start met een webshop en maakte daarbij een duidelijke strategische keuze. De voorraad voor de webshop bevindt zich in de winkels, met andere woorden: er is geen aparte, centraal beheerde voorraad. Dat heeft alles te maken met de snelle rotatie van de modecollecties, iedere twee weken wordt een reeks nieuwe artikelen in de folder voorgesteld.

Op vlak van omzet is de webshop intussen het grootste winkelpunt van Bel&Bo. Tweederde van de bestellingen die via de webshop verlopen, wordt in de winkels geplaatst. De zes winkels waar het project met kiosken loopt, staan allemaal in de top tien van winkels met de meeste online bestellingen. Ondertussen loopt er nog een testproject in één winkel rond ‘managed wifi’. Via locatiebepaling kan afgeleid worden hoe klanten zich doorheen de winkel verplaatsen. Dit laat toe om de winkelinrichting bij te sturen en bepaalde zones van de winkel extra in de kijker te zetten.

(bv) 

Meer info over Waarom vind ik moeilijk een job? , Opleidingen , Jobs met toekomst

21/10/2016

Op zoek naar een nieuwe job in de verkoopsector? Schrijf je dan in voor de Jobat Express nieuwsbrief en ontvang jobs op maat van je profiel rechtstreeks in je mailbox.

Je kan je steeds eenvoudig uitschrijven voor deze jobmails.