Vente-Exclusive.com zoekt talent binnen landsgrenzen

Iedereen kan met e-commerce beginnen. Maar slechts weinigen kunnen in ons land een bedrijf uitbouwen met tweehonderd medewerkers, die alle aspecten van e-commerce verenigen. Vente-Exclusive.com doet dit wel. Opvallend is dat het bijna alleen in ons land rekruteert.

2 september 2016

Delen

“Elke functie, van boekhouding tot ICT, moet eerst een week op de customer care-afdeling doorbrengen.” (Peter Burin van Vente-Exclusive.com)

Vente-Exclusive.com werd in 2006 opgericht door Stefan Tournoy en Leon Seynaeve, met de nodige ervaring in respectievelijk internet en textiel. Samen bouwden ze een bedrijf uit dat op tien jaar tijd uitgroeide tot een vaste waarde in het Belgische e-commercelandschap.

Met 4,5 miljoen leden, een warehouse op komst dat achtmaal zo groot is als het huidige, en een jaarlijkse omzetgroei van 40 tot 50 procent, zou het niet onlogisch zijn dat Vente-Exclusive.com ook over de grenzen zou zoeken naar personeel. Maar dat weigert het bedrijf tot nader order halsstarrig.

Schoolstages

Op het kantoor in Amsterdam na, voor het rechtstreekse contact met de Nederlandse klanten, blijft deze organisatie alle talent binnen de landsgrenzen zoeken. "Natuurlijk kun je onze ICT-afdeling ook in India vestigen", weet Peter Burin, customer care en communication manager van Vente-Exclusive.com. "Maar vanuit India voelt men nooit de klant aan zoals we van elk van onze medewerkers verwachten. Dus is outsourcing naar lageloonlanden niet aan de orde."

Daarom blijft ook het personeelsbestand binnen België gestaag groeien tot intussen bijna tweehonderd. En worden voortdurend schoolstages geregeld, omdat dit nog steeds een van de beste manieren is om talent al heel jong te herkennen en aan zich te binden.

Communicatie zonder spelfouten

Die voeling met de klant is een essentieel criterium om te worden aangeworven bij Vente-Exclusive.com, benadrukt Peter Burin: "Diploma's en ervaring zijn belangrijk, maar als we bij de kandidaat niet die bekommernis voelen om de klant altijd centraal te stellen, is de kans klein dat hij of zij wordt aangeworven. Onze ceo wil trouwens met elke nieuwe kandidaat een gesprek voor hij of zij definitief worden aangeworven." En ook na de indiensttreding blijft die bekommernis centraal: "Elke functie, van de boekhouding tot de ICT-afdeling, moet eerst een week op de customer care-afdeling doorbrengen, zodat ze doordrongen raken van wat onze klanten bezighoudt."

Om deze klantenfocus nog beter bij elke werknemer in te prenten, wordt ook veel aandacht besteed aan de opleiding. Terwijl wij langsliepen voorbij één van de klaslokalen, zagen we op het scherm de dt-regel nog eens uitgelegd. "Onze klanten verdienen een communicatie zonder spelfouten", klinkt het. De opleiding is voor één persoon in Peters afdeling intussen al een fulltime activiteit geworden.

Ook het managementteam ontsnapt niet aan deze klantgerichtheid: elke manager moet – "mag”, verbetert Peter Burin – minstens twee uur per maand aan rechtstreeks klantencontact besteden, ook al houdt zijn job dat niet altijd meteen in.

Modellenbureaus

Vente-Exclusive.com is een onderneming die alle soorten activiteiten verbindt, van warehousemanagement en het verwerken van teruggestuurde zendingen tot een heel team fotografen dat ervoor moet zorgen dat de producten zo aantrekkelijk mogelijk worden voorgesteld. "Wij behoren tot de grootste klanten van de Belgische modellenbureaus", merkt Peter Burin terloops op. Bovendien is er een stevige afdeling softwareontwikkelaars.

Een onderneming die overigens groeit als kool, wat het moeilijk maakt om de homogeniteit binnen de hele groep te bewaren. "Tot we met honderd waren, kende ik iedereen persoonlijk bij naam en voornaam. Nu wordt dat al wat moeilijker", erkent Peter Burin, zelf ooit als dertiende werknemer binnengehaald.

Om het gevoel van samenhorigheid niet te verliezen, worden daarom diverse activiteiten georganiseerd zoals de welkomstlunch voor alle nieuwe medewerkers uit verschillende afdelingen, een meeting met alle medewerkers elke zes à zeven weken, en een maandelijkse drink na de uren. "We organiseren ook geregeld uitwisselingen tussen verschillende diensten", vult Burin nog aan.

(sg) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.