Vanbreda International wordt Cigna: groei en rebranding zorgen voor extra jobs

Vanbreda
”Als een medewerker van de Wereldbank in Malawi gehospitaliseerd wordt, zorgen wij voor de correcte verwerking van zijn ziekenhuisfactuur.” (Bieke Van Dessel, Vanbreda International)

Begin 2015 neemt Vanbreda International de naam over van de Amerikaanse Cigna-groep waar het bedrijf al vier jaar bij hoort. De groei die daarmee gepaard gaat, zorgt voor veertig extra jobs. Die wil Vanbreda International nog dit jaar invullen.

Vanbreda International begeleidt wereldwijd 440.000 expats bij hun medische verzekeringen. Indrukwekkend, en toch is het bedrijf niet zo bekend in België. “De meeste van onze klanten bevinden zich in het buitenland. In België zijn we vooral in Brussel actief, bij de intergouvernementele en de niet-gouvernementele organisaties (igo’s en ngo’s) die daar kantoor houden”, zegt Bart Jordens. Hij is verantwoordelijk voor alle activiteiten met betrekking tot ngo’s, igo’s en Afrika.

Vanbreda International specialiseert zich al vijftig jaar in employee benefits en het beheer van medische verzekeringsplannen voor organisaties zoals Oxfam en de Wereldbank. En zo onbekend als de organisatie in België mag zijn, in zijn sector is Vanbreda International een naam als een klok.

Een andere naam uit dezelfde branche is Cigna, het Amerikaanse concern waar Vanbreda International al vier jaar bij hoort en waarvan het volgend jaar de naam overneemt. “Cigna telt wereldwijd 35.000 werknemers en beheert 82 miljoen klantenrelaties”, zegt Bart Jordens.

40 extra jobs

Onder die vleugels is er de voorbije jaren flink gegroeid, zo sterk zelfs dat Vanbreda International dit jaar al 82 mensen binnen Europa heeft aangeworven en nog eens veertig nieuwe medewerkers zoekt in Antwerpen.

“We hebben enkele grote nieuwe klanten aangetrokken, maar ook de rebranding tot Cigna zorgt voor extra werk. Die integratie brengt heel wat projecten met zich mee”, zegt Bieke Van Dessel, verantwoordelijk voor human resources bij Vanbreda International.

Vanbreda International is momenteel vooral op zoek naar sales & client-managers, customerservicemedewerkers en IT’ers. “Onze sales & client-managers zijn de medewerkers die onze klanten dagelijks opvolgen en ondersteunen. Aangezien wij altijd maatwerk leveren, is dat een zeer gevarieerde job. Onze sales & client-managers adviseren onze klanten niet alleen over employee benefits en medische verzekeringspakketten, ze reiken ook oplossingen aan voor andere vragen, bijvoorbeeld over health & wellbeing”, vertelt Bieke Van Dessel.

De profielen die Vanbreda International daarvoor zoekt, hebben meestal een achtergrond in verzekeringen of consultancy, zijn erg analytisch van aard, maar hebben ook commerciële flair en een goede talenkennis. De meeste contacten verlopen immers in het Engels, Frans, Duits of Spaans. “De rest leren ze via een on the job-training, door op pad te gaan met een ervaren accountmanager”, legt Bieke Van Dessel uit.

40 talen

Vanbreda International zoekt ook nieuwe medewerkers voor zijn customerservicecenter in Antwerpen. Daar komen medische facturen toe van over heel de wereld. “Tandzorgen, hospitalisaties, doktersbezoeken, noem maar op … De 295 collega’s van ons servicecenter verwerken die en zorgen voor een correcte terugbetaling”, zegt Bart Jordens.

Het servicecenter is non-stop actief. Ongelukken en ziekte beperken zich nu eenmaal niet tot de daguren. “Bovendien doen we van hieruit veel meer dan facturen terugbetalen”, legt Bart Jordens uit. “We begeleiden onze klanten van a tot z bij een medisch voorval. Stel dat een expat gehospitaliseerd wordt in Kenia. Dan zorgen wij ervoor dat dit gebeurt in de best mogelijke omstandigheden. Wij nemen contact op met het ziekenhuis, met de artsen, met de expat zelf uiteraard en verzekeren zo de best mogelijke zorg.”

In het service center van Vanbreda International worden maar liefst veertig talen gesproken. Vele medewerkers hebben een talenopleiding achter de rug.

Vanbreda International heeft ook kantoren in Kuala Lumpur, Miami en Madrid van waaruit het klanten begeleidt bij medische dossiers. En ook daar zijn er carrièremogelijkheden, bevestigt Bieke Van Dessel. Recent is er nog een teamleider vanuit Antwerpen vertrokken naar Kuala Lumpur. Kansen om door te groeien, zijn er genoeg.”

Wie is Vanbreda International?

Vanbreda International biedt al meer dan vijftig jaar internationale oplossingen voor medische verzekeringen en employee benefits voor werknemers van kleine, middelgrote en grote ondernemingen, intergouvernementele organisaties en ngo’s. In 2010 nam Cigna, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in wereldwijde gezondheidsservice, Vanbreda International over. Samen zorgen beide ondernemingen voor ruim een miljoen expats, verspreid over 192 landen.

(wv) 

21/10/2014

  • 21 oktober 2014