Van bankbediende naar digitaal expert

Commerciële talenten zijn door veel bedrijven gegeerd, de laatste tijd. Ook bank-verzekeraar KBC is er voortdurend naar op zoek. “Wij mikken op bachelors en masters”, klinkt het daar. Al komen die commerciële profielen niet altijd de facto in een traditioneel bankkantoor terecht.

28 mei 2018

Delen

Zeker in Vlaams-Brabant speurt KBC regelmatig naar nieuwe salesmensen, zegt HR-businesspartner Saskia Van Havere. “Dat komt onder meer omdat een van onze hoofdkantoren in Leuven ligt”, vertelt ze. “We zien dan ook iets vaker dan in andere regio’s dat medewerkers naar het hoofdkantoor overstappen om daar hun carrière een nieuwe wending te geven.”

Momenteel is er in Vlaams-Brabant plaats voor vijftien à twintig commerciële medewerkers. Die profielen worden expliciet bestempeld als ‘expert digitaal bankverzekeren’ en met reden. “Vroeger heette dat ‘cliëntenadviseur’, maar tegenwoordig benaderen wij klanten net zo goed via digitale kanalen zoals videochat, Skype en Whatsapp, als via een gesprek in het kantoor”, zegt Van Havere. “Die digitale contacten verlopen via het zogenaamde KBC Life-kantoor in Leuven, het kan dus dat je daar terechtkomt. Daarnaast neemt ook in het ‘klassieke’ kantoor de digitalisering sterk toe. En dat wilden we onderstrepen. Je moet daar dus wel een beetje flexibel in zijn, maar het maakt het werk ook boeiend en afwisselend. Ook inhoudelijk: het gaat niet alleen om ‘bankieren’, ook onze verzekeringspoot is en blijft zeer belangrijk.”

Lerarenopleiding

De meeste sollicitanten voor deze functies zijn juniors en schoolverlaters. “We mikken op bachelors en masters”, legt Van Havere uit. “Omdat we zeker willen zijn dat ze snel kennis kunnen opnemen en verwerken. Qua achtergrond gaat het heel breed. We zoeken bij voorkeur mensen uit een financiële richting of bankwezen, maar even goed uit andere richtingen. De juiste attitude en de wil om commercieel te werken, primeren.”

Dat schooltraject is niet onbelangrijk, maar KBC voorziet zelf ook veel eigen opleidingen, onderstreept Van Havere. “Daarnaast zoeken we natuurlijk ook wel enkele soft skills in onze medewerkers, zaken die je misschien wel voor een stuk kunt aanleren, maar die vooral in je moeten zitten. Zij zijn de eerstelijnshulp voor klanten, dus ze moeten heel klantgericht zijn en zich in klanten kunnen inleven. En ze moeten met heel verschillende mensen kunnen omgaan. Het ene moment geef je hypothecair advies aan een jong koppel, het volgende begeleid je een oudere dame die voor het eerst via mobile banking een overschrijving wil doen.”

Springplank

Commercieel medewerker is overigens ook een goede springplank naar een verdere carrière binnen de bank, oppert Van Havere. Het is een job met doorgroeimogelijkheden. “Absoluut, en we zien bij jonge sollicitanten ook die ambitie. In eerste instantie denken ze daarbij aan hogere posities, maar het is ook een prima plek om je carrière eerst in de breedte uit te bouwen”, stelt ze.

“Als commercieel medewerker kun je je na een tijd specialiseren in een bepaalde branche, verzekeringen bijvoorbeeld of vermogensopbouw of bankieren voor ondernemers. Als je het hogerop gaat zoeken, komen jobs als bijvoorbeeld kantoordirecteur in het vizier, of bepaalde expertfuncties.”

Loon

Blijft nog een niet-onbelangrijke factor over: het loon. “Ik denk dat je daarover niet mag klagen”, zegt Van Havere. “De financiële sector verloont sowieso niet slecht, dat is geweten.”

Het loon noemt Van Havere ‘marktconform’, maar daarnaast zijn er ook wel wat extralegale voordelen. “Zo deel je als medewerker jaarlijks in de winst die KBC maakt, via een groepsgebonden variabel loon. We hebben ook een ‘cafetariaplan’, waarbij je je loon flexibel kan aanwenden om bepaalde producten aan te kopen (een cafetariawagen, extra vakantiedagen, …). Ook een onkostenvergoeding, maaltijdcheques en typisch voor onze sector, verschillende verzekeringen zitten in het pakket. En er zijn ook wel wat voordelen die niet zo snel in geld zijn uit te drukken, maar die wel het verschil kunnen maken: interne kinderopvang bijvoorbeeld of flexibele werkuren. En vooral: een aangename werksfeer met leuke collega’s (lacht).”

(fp) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.