Universiteit en bedrijfswereld werken samen: Kulak richt derde bachelorjaar TEW in

Als het nieuwe academiejaar van start gaat, zal dat in de Kulak voor het eerst met een derde bachelorjaar TEW zijn. Naast het plichtprogramma biedt de Kortrijkse campus van de KU Leuven in dit derde bachelorjaar ook drie unieke keuzetrajecten aan, waaronder een uitgebreid ervaringstraject met stage.

23 september 2014

Delen

Lindsay Vandenameele
“Het programma van het 3e bachelorjaar TEW kwam er in overleg met de sociaaleconomische partners.” (Lindsay Vandenameele, trajectbegeleider 3e bachelorjaar TEW Kulak)

Het inrichten van het derde bachelorjaar Toegepaste Economische Wetenschappen (TEW) aan de Kulak, de Kortrijkse campus van de KU Leuven, had nogal wat voeten in de aarde. “Achter de schermen zijn we er al drie jaar mee bezig”, zegt Lindsay Vandenameele, verantwoordelijk voor het uitbouwen van het 3e bachelorjaar TEW.

“Er is vooraf veel overleg geweest over de invulling van het curriculum met ondernemers en diverse sociaaleconomische partners uit de regio. Naast het plichtprogramma wilden we zeker enkele unieke keuzetrajecten aanbieden. Onze moederuniversiteit pakte vorige week uit met haar LCIE (Leuven Community for Innovation-driven Leadership). Met onze major innovatie en ondernemerschap sluiten we daar voor een groot stuk bij aan. Ook de major accountancy en recht is uniek, en uiteraard is er ons innovatieve ervaringstraject.”

Stage en ondernemersontmoetingen

Door het 3e bachelorjaar TEW kan een student nu zijn volledige bacheloropleiding in Kortrijk afwerken. Maar het is niet zo dat alle studenten uit het tweede bachelorjaar TEW in Kortrijk blijven. Wie dat wel doet, ongeveer de helft, kiest heel bewust voor het ervaringstraject met onder meer de stage, dat georganiseerd wordt in samenwerking met Voka West-Vlaanderen.

“22 studenten volgen hun derde bachelorjaar aan de Kulak, en bijna allemaal kiezen ze ook voor het ervaringstraject”, zegt Lindsay Vandenameele. “Bij die keuze om niet aan de Kulak te blijven, spelen trouwens niet alleen carrièregerichte maar ook sociale factoren mee: studenten volgen hun vrienden of hun lief naar Leuven, bijvoorbeeld, of willen per se eens van het Leuvense studentenleven proeven. Sowieso is er daar een grotere keuze aan majors of keuzetrajecten.”

Alle twintig Kulak-studenten hebben inmiddels een kennismakingsgesprek gehad op hun stagebedrijf; vier ervan hebben zelfs al hun eerste stageweek achter de rug. Het standaard-ervaringstraject binnen TEW omvat vier weken stage; telkens één week in september, oktober, november en februari. “Dat laat de studenten toe om na elke week te reflecteren over hun bedrijfservaring en alles eens te laten bezinken, bij te studeren, enzovoort”, zegt Lindsay Vandenameele. “Daarbij kunnen ze ook rekenen op tussentijdse feedback van ons en van de onderneming. Daarna komt het bedrijfsproject. Tijdens de stage moeten de studenten een idee ontwikkelen en een voorstel formuleren rond de processen in het bedrijf, en na hun stage beginnen ze voor ‘hun’ bedrijf te werken aan mogelijke verbeterpunten in die processen. Met andere woorden, de studenten maken een probleemanalyse en formuleren een eerste advies. Wij denken dat zowel de student als het bedrijf hier veel zullen aan hebben.” Het ervaringstraject wordt vervolledigd met drie bedrijfsbezoeken en evenveel ondernemersontmoetingen, waar de studenten een verslag moeten van maken.

Brain drain indijken

Voor de organisatie van het ervaringstraject kon de Kulak al snel rekenen op een grote interesse bij de bedrijven. Lindsay Vandenameele: “In september vorig jaar hebben wij een eerste brief uitgestuurd naar een selectie van een 200-tal bedrijven. Vrij snel reageerde een dertigtal van hen positief op de eerste brief. Na een herinneringsmail hadden we tegen januari dit jaar een stagepool van vijftig geïnteresseerde ondernemingen. Elk van die bedrijven heb ik ook bezocht, om ze duidelijk te maken wat wij met ons ervaringstraject beogen. We willen niet in het vaarwater komen van de hogescholen en willen ook het academisch niveau bewaken. Onze studenten moeten met andere woorden begeleid kunnen worden door iemand in een kaderfunctie; het niveau dat aansluit bij hun profiel en opleiding.”

De bedrijven die meewerken, doen dat vooral om de brain drain in West-Vlaanderen te helpen indijken. Hun zoektocht naar kandidaat-werknemers vergemakkelijken, is niet de eerste beweegreden. “Zij willen aan de studenten de werkmogelijkheden in eigen provincie leren kennen en ook wel wat werken aan hun eigen naamsbekendheid. Industriële (B2B-)bedrijven zijn bijvoorbeeld veel minder gekend bij de studenten dan de Deloittes van deze wereld”, zegt Lindsay Vandenameele. “Er zijn er ook bij die zich moreel verplicht voelen om studenten stage te laten lopen, of die het interessant vinden om eens een frisse kijk van buitenaf op hun bedrijf te krijgen.”

De pool van stagebedrijven staat overigens ook open voor studenten die naar Leuven trekken voor hun derde bachelor- of hun masterjaar, of zelfs eerste- en tweedejaarsstudenten die op zoek zijn naar vakantiewerk, een stagemogelijkheid, enzovoort.

“Het is niet zo dat we West-Vlaamse studenten die naar de KU Leuven trekken, definitief ‘kwijt’ zijn. Maar het is wel belangrijk dat ze weten dat ze ook in West-Vlaanderen veel met hun opleiding en expertise kunnen aanvangen”, besluit Lindsay Vandenameele.

(jd) - Foto: (jdp)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.