Uitstelgedrag? Stel jezelf deze 7 vragen

Uitstelgedrag kan tot veel problemen en ergernissen leiden. Maar wat is de oorzaak van deze vaak opspelende procrastinatie?

11 juli 2016

Delen

Iets anders beginnen doen wanneer het even tegenzit of wanneer je even door de bomen het bos niet meer ziet, is verleidelijk. Wanneer iets te moeilijk wordt of vervelend, laten we ons gemakkelijk afleiden. Maar hoe voorkomen we dat? Door gerichte vragen aan onszelf te stellen.

Daarom ... 7 vragen om jezelf te stellen, wanneer je je concentratie voelt wegglijden!

1. Is dat wat ik nu zou moeten doen?

Stel voor jezelf doelen op. Merk je dat wat je aan het doen bent, niet overeenkomt met de taken die je moet doen om je doel te bereiken, laat die activiteit dan voor wat het is. Veel van je dagelijkse bezigheden zullen overbodig of onbelangrijk blijken te zijn, zeker als je naar iets concreet toewerkt.

Kan je niet anders dan die ene ongerelateerde activiteit voort te zetten? Probeer dan een manier te vinden om die toch te doen bijdragen aan het grotere plaatje.

2. Wat is mijn volgende stap?

Opties hebben is goed voor je productiviteit, behalve wanneer er moeilijke keuzes moeten gemaakt worden, zoals wanneer ...

a) ... je geen opties ziet.

Als je niet weet wat te doen, dan zal je waarschijnlijk ook niets doen. Begin met een goede brainstorm, vraag desnoods hulp aan anderen om perspectief te krijgen en je opties in kaart te brengen.

b) ... je te veel keuzes hebt.

Te veel opties hebben is niet goed als je een keuze wilt maken en bij die keuze wilt blijven. Kiezen lijkt vaak op verliezen, maar soms kan je niet anders. Probeer daarom je opties te limiteren of een goede preselectie te maken. Kies er dan eentje uit en blijf daarbij. Soms is kiezen verlammender dan de gevolgen van de keuze zelf.

c) ... de opties te vaag zijn.

Je weet wat je moet doen, maar niet hoe je eraan moet beginnen. Een mentor vinden, is dan meestal een stap in de goede richting, maar niet altijd evident. Het kan zijn dat je daar geen tijd voor hebt, je geen idee hebt waar er eentje te vinden, of wat je hem of haar eigenlijk moet vragen. Probeer je opties zo helder, toegankelijk, specifiek en handelbaar mogelijk te maken.

d) ... je keuzes evenwaardig zijn.

Een uur bezig zijn met je last-minute belastingaangifte, zodat dat uit de weg is, of een uur doorbrengen met je familie, die je al lang niet meer gezien hebt? Je gespaarde geld gebruiken om het dak te renoveren of om welverdiende vakantie te nemen? Keuzes maken en prioriteiten stellen, is niet altijd even gemakkelijk. Het is toch aangeraden om de knoop zo snel mogelijk door te hakken en indien mogelijk de gulden middenweg te zoeken.

3. Heb ik het al eens eerder gedaan?

Ervaring kan ervoor zorgen dat je iets sneller kan afronden. Je weet welke stappen je moet nemen om je taak tot een goed einde te brengen en hoelang het ongeveer zal duren.

Geen ervaring met deze specifieke taak? Dan kan het gemakkelijk overweldigend lijken, kan je je even verloren voelen, of in de war raken. Maar als je nu doorbijt dan zal deze taak volgende keer weer gemakkelijker lijken. Laat je niet afschrikken of verlammen door nieuwe dingen.

4. Heb ik de juiste vaardigheden?

Niet de juiste vaardigheden of competenties hebben om een bepaalde taak uit te voeren, kan het proces een pak vertragen. Hoe sneller je doorhebt dat iets niet lukt doordat je hier simpelweg niet de juiste vaardigheden voor hebt, hoe sneller je weer actie kan ondernemen. Je kan dan beslissen of het het meest rendabel en efficiënt is om zelf die vaardigheid nog onder de knie te krijgen voor deze opdracht, of dat het beter is om deze taak uit te besteden.

Deze ‘beperking’ kan ook in je hoofd zitten, misschien kan je het wel, maar heb je momenteel het zelfvertrouwen niet om deze vaardigheid te benutten. Niet erg, maar het kan afremmend of verlammend werken.

Je hoeft je zeker niet te schamen om iets uit te besteden aan een expert of iemand met meer ervaring, ieder heeft zijn expertise. Je kan voor een volgende opdracht altijd nog bijleren of meer zelfvertrouwen kweken.

5. Beschik ik over de juiste middelen?

Om een project tot een goed einde te brengen, moet je over 5 essentiële middelen beschikken:

  • Tijd
  • Informatie
  • Geld/materiaal
  • Energie
  • Steun

Vaardigheden en competenties bouw je zelf en die heb je voor het leven, maar dat is niet zo met deze middelen. De aanwezigheid van deze middelen is niet altijd gegarandeerd. Vraag jezelf daarom op voorhand af, hoeveel tijd je nodig hebt en hoeveel tijd je daadwerkelijk hebt. Hoeveel iets zal kosten en hoeveel je werkelijk hebt om te spenderen. Hoeveel fysieke, mentale en emotionele energie zal dit project je gaan kosten en ben je daar tegen opgewassen. Kan je rekenen en steunen op mensen, terwijl je deze taak tot een goed einde probeert te brengen?

Waarom vraag je je dit best al op voorhand af? Als je een zware overschattingsfout maakt, kan dit verlammend werken. Je zal misschien denken dat je er niet klaar voor bent. Eventjes nuchter nadenken en enkele logische berekeningen, kunnen je gerust stellen. Weten dat je steun krijgt en dat mensen in je geloven, zal een duwtje in de rug zijn. Een onderschatting kan ervoor zorgen dat je jezelf saboteert en je de taak niet afkrijgt of noodgedwongen moet staken. Zorg ervoor dat je marge hebt. Dat werkt geruststellend en is een stressfactor minder.

6. Weet ik welke resultaten ik mag verwachten?

Concrete resultaten als doel hebben, kan ervoor zorgen dat je je meer gedreven voelt. Als je weet wanneer je de vruchten van je harde werk kan plukken, zal je er harder voor werken om dat doel te bereiken en de nodige stappen te zetten. Je kan ook anticiperen op mogelijke tegenslagen, zodat deze je niet onderuit halen als je ze tegenkomt.

Zijn je verwachtingen daarentegen vaag en heb je eigenlijk geen idee wat de gevolgen van je daden zijn, dan zal je minder druk voelen om ze te stellen. Wat maakt je uitstel eigenlijk uit… of je het nu morgen of vandaag doet, wat kan het kwaad? Je zal minder doelgericht werken, want je bent niet zeker van je doel.

Hoe helderder je focus, hoe harder en efficiënter je zal werken om je doel te halen.

7. Ben ik in de juiste gemoedsgesteldheid?

Je humeur kan je werk beïnvloeden. Ben je slecht geluimd dan kan dat je focus ondermijnen. In een slechte stemming zijn, kan je productiviteit stilleggen en je motivatie onderuit halen. Zenuwachtig, depressief of overdonderd zijn, vermindert je cognitieve efficiëntie.

Vreemd genoeg geldt hetzelfde voor een goed humeur. Te enthousiast zijn, kan er ook voor zorgen dat je slecht kan focussen, amper kalm en logisch kan nadenken, en geen doelgericht werk kan leveren. Al is een positieve ingesteldheid wel de beste manier om goed werk te leveren en je doelen te halen.

(sjv) – Bron: Entrepreneur

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.