Bazen
Vorige

1 van 484

Volgende
Volgend artikel:

Bazen blijven hun werknemers contacteren buiten de werkuren

Typische bazenpraat

Bazen hebben zo hun eigen taaltje, doorspekt met dooddoeners waar werknemers de muren van oplopen. Paul Verburgt, zelf jarenlang manager, schreef een boekje over die zo herkenbare frasen: ‘Bazenbargoens’.

Enkele voorbeelden:

  • "Mijn deur staat altijd open"
    Maar voor de deur zit er wel een secretaresse. Haar ontvangstrepertoire is beperkt: ‘hij is in gesprek’ (deur dicht) of ‘hij is er niet’ (deur open).
  • "Dat zijn details"
    Bazenbargoens van de ergste soort. Is het niet hemeltergend arrogant om de dagvulling van je medewerkers af te doen als een detail?
  • "Hoe vind je zelf dat het gaat?"
    Altijd prijs. Zegt de medewerker: ‘Eigenlijk best goed’, dan kan de veroordeling onweerlegbaar worden gemaakt door te wijzen op het gebrek aan inzicht van de betrokkene. Wie zegt: ‘Best wel lastig’, bekent schuld en hangt evengoed. Wanneer zegt een medewerker eens: ‘Waarom zeg je zelf niet wat je vindt?’

(ks) - Illustratie: (rp) - Uit: Bazenbargoens door Paul Verburgt, Uitgeverij Quist

12 augustus 2019

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook