Transport en logistieke sector hebben charmeoffensief nodig

”Werkgevers moeten meer investeren in profielen die aanvankelijk niet over de gewenste ervaring beschikken.” (Alec De Coninck, hr-consultant De Putter & Co)
Chauffeurs, magazijniers, orderpickers, planners, dispatchers, heftruckbestuurders ... De lijst van gezochte profielen in de logistiek is lang, zo blijkt uit een rondvraag van het tijdschrift Logistics Management bij logistieke dienstverleners. “Wat extra promotie zou de sector geen kwaad doen”, vindt hr-consultant Alec De Coninck.
logistiek manager
”Werkgevers moeten meer investeren in profielen die aanvankelijk niet over de gewenste ervaring beschikken.” (Alec De Coninck, hr-consultant De Putter & Co)

De logistieke sector kent heel wat knelpuntberoepen. Jaar na jaar lijken dat er meer te worden. Dat ondervindt ook Alec De Coninck, hr-consultant bij het adviesbureau De Putter & Co. Dit adviesbureau zoekt onder andere voor logistieke en transportbedrijven naar geschikte kandidaten voor functies zoals planner of expediteur.

“Het is een uitdaging om alle gewenste competenties in één persoon terug te vinden”, zegt Alec De Coninck. “Een planner of expediteur moet bijvoorbeeld over de juiste talenkennis en geografische kennis beschikken. Kandidaten moet steeds meer van alle markten thuis zijn.” Hij is er van overtuigd dat meer promotie voor de sector veel problemen zou oplossen. “Het brede publiek kent de sector van transport en logistiek onvoldoende. Er zijn heel wat boeiende jobs te vinden, onder andere voor gespecialiseerde profielen. Daar bestaan zelfs sectorspecifieke opleidingen voor. Die zouden meer gepromoot moeten worden.”

Maar ook bedrijven moeten meer inzetten op het imago van de sectoren en van hun bedrijf zelf, meent Alec De Coninck. “De recente campagne voor de Vlaamse Havendag was een goed voorbeeld. Dat moet meer gebeuren.”

Meer dan loon

Misschien ligt het aan het loon in de sector? Volgens De Coninck gaat het verder dan dat. “Het loon is één aspect. Dat moet goed zitten. Maar door enkel daar op te focussen zal je op het einde niet beter af zijn. Werknemers willen ook op andere vlakken overtuigd worden: werksfeer, extralegale voordelen, flexibiliteit, doorgroeimogelijkheden, de collega’s en de chef ... Vaak weegt dat zwaarder door dan het salaris.”

Een tip die hij alle werkgevers in de sector aanraadt, is om te investeren in mensen die aanvankelijk niet helemaal over het juiste profiel of de gewenste ervaring beschikken. “Dat heeft verschillende voordelen. Ten eerste vergroot je zo het aanbod aan kandidaten. Ten tweede kan je meer kiezen in functie van de persoonlijkheden die bij je bedrijf passen. Die kan je vervolgens opleiding in functie van de jobinhoud.”

Alec De Coninck weet dat niet alle werkgevers daarop zitten te wachten. “Het vraagt een extra inspanning en het resultaat is soms onvoorspelbaar, maar gezien de moeilijke zoektocht naar sommige profielen, is dit toch het overwegen waard.”

>> Vind de logistieke job van je leven 

(wv) i.s.m. Transportmedia 

27 september 2013

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook