Toetreding kredietbemiddelaar voortaan strenger

Verstrek je in de retail- of autosector krediet aan klanten, dan moet je voortaan de nodige beroepskennis kunnen voorleggen.

Kredietbemiddelaars hebben niet altijd een even goede reputatie, zeker niet als het gaat om consumentenkrediet. Maar intussen vindt er een grondige professionalisering plaats. Verstrek je, ook in bijvoorbeeld de retail- of autosector, krediet aan klanten, dan moet je voortaan de nodige beroepskennis kunnen voorleggen.

15.000 cursisten en ongeveer 400 opleidingen per jaar. Daar staat Febelfin Academy, een onafhankelijke vzw, ontstaan in de schoot van Febelfin, voor. Het gaat hier dus om een behoorlijk uitgebouwd opleidingsinstituut. “Wij bieden financiële opleidingen, en dit zowel klassikaal, via e-learning en via blended learning”, vertelt Ann Vanlommel, managing director bij Febelfin Academy.

“Onze financiële opleidingen richten zich zowel tot experts, gevorderden als tot debutanten. Het gaat om mensen die in de financiële sector werken of willen werken. Of voor mensen die met de sector in contact komen”, stelt Vanlommel. “Vooral door het praktijkgerichte van onze opleidingen én onze docenten uit het veld, willen we het verschil maken met de klassieke economische opleidingen en businessscholen.”

Beroepskennis voorleggen

Binnen de financiële cursussen, en in de zakenwereld in het algemeen, krijgt het luik kredietbemiddeling ook steeds meer aandacht. Door recente wijzigingen in de wetgeving moet de consument beter beschermd worden, en krijgen de kredietbemiddelaars strengere voorwaarden opgelegd. Vanaf 1 november 2015 wordt bijvoorbeeld de FSMA (de ‘Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten’) dan ook bevoegd voor de toegang tot het beroep van kredietgever en kredietbemiddelaar in hypothecair krediet en in consumentenkrediet.

Eén aspect van deze wettelijke verplichting is de zogenaamde kennisvereiste. Iedereen die aan kredietbemiddeling doet, en dat geldt zowel voor hypothecair krediet als consumentenkrediet, moet hiervoor onder meer de noodzakelijke beroepskennis kunnen voorleggen, een belangrijke taak voor Febelfin Academy die de nodige examens kan organiseren en de nodige attesten geven.

“Dit betekent dus ook dat kredietbemiddelaars actief in bankkantoren, winkels of bij een autoverkoper bij Febelfin Academy het examen kunnen afleggen. Zij kunnen daar ook ter voorbereiding van het examen een opleiding volgen ”, vertelt Ivo Van Bulck, director commercial banking bij Febelfin en algemeen secretaris bij de Beroepsvereniging van het Krediet (BVK). Het gaat dus om meer types kredietprofielen dan alleen zij die in een financiële instelling werkzaam zijn. Want kredietverlening zit vandaag op diverse plaatsen in de economie.

Eén wagen op drie is op krediet

Concreet gaat het, bij Febelfin Academy, om drie grote kennisdomeinen waar de kennisvereiste voor geldt: bankbemiddeling, verzekeringsbemiddeling en nu dus ook kredietbemiddeling. De eerste twee waren al wettelijk geregeld, sinds kort is dat ook bij kredietbemiddeling zo. “In het verleden werd er ook al kredietbemiddeling onderricht via het onderdeel bankbemiddeling. Daarnaast deden 6.000 à 7.000 kredietbemiddelaars de voorbije jaren ook al mee aan een examen op eigen initiatief of via hun werkgever of vakvereniging. Maar nu is de kennisvereiste dus verplicht”, aldus Van Bulck. “Dit geldt ook bijvoorbeeld voor mensen die via hun bijberoep kredietbemiddeling aanbieden”, voegt hij eraan toe.

Van Bulck benadrukt dat de hele operatie past in de verdere professionalisering van de sector van kredietverstrekking. “In die zin kunnen wij deze aangepaste wetgeving ook alleen maar toejuichen”, stelt Van Bulck.

Daarnaast is er natuurlijk ook het feit dat kredieten belangrijk zijn voor de economie. Uit het jongste jaarverslag van het BVK blijkt dat eind vorig jaar in ons land ruim 11 miljoen consumenten- en hypothecaire kredietovereenkomsten voor particulieren in omloop waren. Bijna 69 procent van de meerderjarige bevolking heeft minstens één consumenten- of hypothecair krediet. In ons land wordt, naar schatting, één wagen op de drie bijvoorbeeld gefinancierd door een autolening.

Wie legt het verplichte examen af?

Hoeveel mensen in ons land op de een of andere manier nog kredietbemiddeling aanbieden aan consumenten valt op dit ogenblik moeilijk te zeggen. Volgens schattingen gaat het om 15.000 tot 30.000 personen. “Dat is een heel brede inschatting, maar het staat vast dat nog heel wat personen het examen zullen afleggen. “Onze infrastructuur laat toe om dit examen bij Febelfin Academy af te leggen of bij de organisatie en werkgever zelf. Dit wel altijd onder toezicht van Febelfin Academy ”, merkt Ann Vanlommel op.

De grote vraag is of elke organisatie die klanten een krediet aanbiedt, via bijvoorbeeld een consumentenkrediet, de kennisvereiste ook gaat verplichten aan (al) hun personeelsleden. “Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld een elektroketen beslist om bijvoorbeeld drie van hun twaalf verkopers het examen te laten afleggen, en alleen deze verkopers kredieten kunnen voorstellen aan de klanten”, aldus Vanlommel. “Maar dat het beroep en dus ook de vereiste opleiding in de lift zit, staat buiten kijf.”

(wv)

Meer info over Welke job past bij mij? , Diploma's , Jobs met toekomst

06/11/2015