Thomas Cook uit Zwijnaarde is Top Employer 2016

“Brainstormen met Google.” (Robin Neyts, SEO-coördinator)

54 bedrijven mogen zich een jaar lang Top Employer 2016 noemen. Een erkenning voor hun goede werkgeverschap, opleidingen, carrièrekansen, communicatie en bedrijfscultuur. De reisorganisatie Thomas Cook nam voor het eerst deel – én won meteen. Met merken als Neckermann en Pegase heeft Thomas Cook gewicht in de toeristische sector, dus ging Jobat luisteren hoe ze in Zwijnaarde het verschil maken.

Duizend medewerkers telt Thomas Cook België, waarvan 300 vakantieadviseurs in de verschillende Neckermann travelshops, 400 mensen op de hoofdzetel voor België in Zwijnaarde en nog eens 300 bij Thomas Cook Airlines in Diegem. Daarnaast zijn er nog 400 Belgische Thomas Cook-hosts in het buitenland voor het klantenonthaal. Met de merken Thomas Cook en Pegase – voor het segment luxereizen – én de reisbureauketen Neckermann is het bedrijf een bekende naam.

De ondersteunende diensten in de Zwijnaardse Tramstraat werken voor alle businessunits. “Als bedrijf zijn we - ondanks internet - een stabiele werkgever, maar we zien wel dat jobs in toerisme een nieuwe inhoud krijgen”, zegt hr-directeur Paul Decroos. “Klanten zijn vaak online al perfect geïnformeerd maar blijven kiezen voor sturing en omkadering: je laat je vakantie regelen en hebt back-up bij problemen.” Je hebt niet per se een professionele bachelor toerisme op zak, tegenwoordig toch een brede bedrijfskundige opleiding met de vinger aan de pols van de business.

“Je krijgt een grondige basisopleiding en als vakantie-adviseur tot twintig dagen per jaar opleiding over producten en bestemmingen. Je gaat natuurlijk ook op studiereis. De bestemming kennen, biedt een klant de grootste meerwaarde. De contacten en het internationale aspect trekken diverse profielen aan. Maar vacatures proberen we eerst intern in te vullen. Daartoe rekruteren we mensen zo vroeg mogelijk in hun loopbaan. Zo zie je dat vakantie-adviseurs soms een functie opnemen in de hoofdzetel, en omgekeerd.”

Onverwacht

Naast vakantie-adviseurs, contactcentermedewerkers en teamleaders heeft Thomas Cook marketeers nodig, digitale profielen zoals online merchandisers, business analysts, IT-ers … allemaal bachelors en masters, mét een microbe voor de sector. De contacten en het internationale trekken aan. De duizenden spontane sollicitanten die jaarlijks hun kans wagen bij Thomas Cook, hebben dus concurrentie, maar met digitale competenties heb je een streepje voor. Bijvoorbeeld Robin Neyts en David De Boeck hebben een ‘job in toerisme’ die anders is dan het beeld dat erover bestaat.

Robin Neyts: “Als SEO-coördinator verzorg ik de webcopy die ons via Google zo hoog mogelijk in de zoekresultaten brengt. Een digital agency staat in voor het uitvoerende luik, ik doe de strategie en de planning. Voordien werkte ik zelf bij een Gents digital agency, Wijs, waar ik als marketeer mijn digitale kennis opdeed. Werken voor Wijs was super, maar ik wilde meer in de diepte gaan, niet gebonden zijn door het aantal uren dat een klant afneemt. Bij Thomas Cook zijn de vele bestemmingen en de twee merken dé uitdagingen. Toerisme is daarbij een leuke sector: je bent met mensen bezig en ons vakantieaanbod is heel gevarieerd: citytrips, vlieg- en skivakanties, rondreizen … Mobile is nu heel hot: steeds meer bezoekers komen online via tablet of smartphone. De mobiele online ervaring hebben we sterk verbeterd, je kunt je reis nu ook mobiel boeken. Dat Thomas Cook nu verkozen is als Top Employer vind ik best terecht: dit bedrijf besteedt aandacht aan zijn medewerkers. Al is het maar via het bedrijfsrestaurant, het fruitkraam en het Fit@work-programma.” Dat is inderdaad óók een beetje Google.

Collega David De Boeck studeerde geschiedenis en business economics en begon meteen bij Thomas Cook. “Als businessanalist professionaliseer ik processen binnen de contractingafdeling. Ik werk nu als projectmanager voor Group Hotel Contracting, waarbij we zorgen dat hotelkamers beschikbaar zijn voor onze klanten. We sturen een zestigtal contractors naar wereldwijde bestemmingen om contracten te onderhandelen. Daarbij zorgen we dat ze alle data, middelen én training krijgen zoals analytics of onderhandelingsskills. Extreem veelzijdig dus, ik werk met dertig nationaliteiten samen, morgen vertrek ik naar Thailand (lacht). Je wordt goed begeleid, je prestaties worden systematisch opgevolgd en gelinkt aan je objectieven. Leuk is dat je veel feedback krijgt over je prestaties en je ambities duidelijk kunt maken. Voor mezelf zie ik nog heel wat internationale projectmanagementmogelijkheden.”

Robin Neyts: “Training volgen wordt gestimuleerd, ook buiten ons eigen vakgebied. We houden met Google brainstorms over de toekomst: bijvoorbeeld virtual reality wordt steeds belangrijker in de reissector. Met een 3D-bril kun je zo je locatie of je hotel bekijken. Die ontwikkelingen gebeuren nu op groepsniveau.” David De Boeck: “Innovatie is een pijler bij Thomas Cook. Vorig jaar was er een wedstrijd om mee in Silicon Valley bedrijven te gaan bezoeken. Jammer genoeg mocht van ons winnende team mijn collega mee, maar ik niet. We hebben eerlijk strootje getrokken (lacht). Super toch? En de ideeën die hij meebracht waren heel bruikbaar.”

Verandering

“De sector is in vijf jaar enorm geëvolueerd”, zegt communicatiemanager Koen van den Bosch. “We leren vooral van onze klanten. Op hun input baseren we onze keuzes en concepten. Hun verwachtingen veranderen en samen zoeken we voortdurend naar nieuwigheden. Beleving staat vandaag centraal, een gewoon verblijf volstaat niet. Je moet dus een goede culturele en sportieve mix aanbieden, ook voor de rondreizen geldt dat. Tegelijk moet je inspelen op de trend naar authenticiteit en gezelligheid. Daartoe ontwikkelen we op basis van input van klanten nieuwe concepten als Casa Cook voor een gezellige, authentieke beleving, of Sun Connect voor een ontspannen verblijf met een digitale twist. Onze zoektocht naar nieuwe concepten gaat eigenlijk altijd door.”

Open, collegiaal en zeer informeel, dat is hoe de hr-manager de bedrijfscultuur omschrijft. Maar dus ook resultaat- en vooral klantgericht. Dat is evengoed zo bij finance of IT. “Ook vanuit die afdelingen gaan mensen een beurtrol aan op de vakantiesalons, samen met onze vakantie-adviseurs. We deden mee aan Top Employer om te weten wat we eruit kunnen leren, waar we kunnen verbeteren en hoe we gezien worden door de buitenwereld. Het is een audit. We onthouden vooral dat we gezien worden als een organisatie die heel professioneel met haar medewerkers omgaat, en hun flexibele inzet beloont. Veel mensen werken viervijfde, de gemiddelde leeftijd is 37 jaar. In deze organisatie vinden héél veel mensen hun gading.”

(wdh)

Meer info over Waar vind ik jobs? , Jobs met toekomst

07/03/2016