The AIM: ‘Marketinginzicht net zo belangrijk als technische skills’

“We willen alle experts zelf in huis hebben.” (Evelien Vermandere, hr-verantwoordelijke)

Afgelopen week bleek op E-Commerce Xpo in Kortrijk alweer dat wie traffic genereert op het internet ook jobs creëert. Eén exposant was the AIM. Wie ooit een bedrijfsopleiding Google Analytics, SEO of social media volgde, heeft een goede kans dat die verzorgd werd door dit online marketingbureau uit Aalter. Wat doet the AIM precies en met welk profiel kun je er aan de slag?

“The AIM startte in 2000 als SEO- en websitespecialist en was daarmee een pionier in internetmarketing. Vijftien jaar later zijn we een one-stop-shop voor online marketing geworden”, zegt group marketing manager Robbert De Grove.

“Via strategische internetmarketing helpen we kmo’s groeien. The AIM is een full-service online marketing agency. We starten altijd met de strategie, het plan, maar voeren het ook van A tot Z uit. Voor een kmo is dat essentieel. Vaak kom je als onderneming handen te kort om een mooie strategie tot ook echt uit te voeren, of mis je de expertise voor een geslaagde marketingactie. Full-service betekent dat wij het hele pakket verzorgen. Klanten zien ons niet alleen als hun vertrouwde online marketingpartner, maar als het verlengde van hun sales- en marketingdepartement.”

Specialistenwerk

“Alle kmo’s zijn nu wel online aanwezig, maar vaak heeft marketing er nog een offlinementaliteit. Bedrijven strategisch kunnen begeleiden én die strategie uitvoeren is dus de boodschap”, zegt HR-verantwoordelijke Evelien Vermandere. “Als online-expert heb je hier vooral marketinginzicht nodig. Technicus zijn volstaat niet om een website op nummer één te krijgen.”

Een klant wordt bij the AIM begeleid door een compleet team waarbij iedereen zijn of haar specifieke kennis inzet. Een projectmanager heeft de leiding en is het vaste aanspreekpunt voor de klant. “We mikken altijd op een langetermijnsamenwerking waarbij we onze klant online een totaalservice willen bieden”, vervolgt Evelien Vermandere. “Daarom willen we alle experts zelf in huis hebben. Zo kunnen we snel schakelen en klanten coherent ondersteunen.”

Liever drive dan diploma

Het maakt van the AIM een werkgever met een divers jobaanbod. Er werkt een zestigtal mensen: amper vijf jaar geleden waren dat er nog maar vijftien. “Gespecialiseerde onlinemarketeers die de noden van een klant kunnen vertalen in de juiste oplossingen hebben altijd werk. Nieuwe werknemers selecteren we niet per se op basis van een diploma. Wat telt, is passie, drive en mindset. We hebben bijvoorbeeld een ex-kok die via een VDAB-beroepsopleiding developer werd”, zegt Robbert De Grove.

“Veel opleidingen hebben we zelf in huis. We delen informeel en via opleidingstrajecten ideeën en nieuwe ontwikkelingen. Bij een kop koffie over de middag of na het werk tussen pot en pint, we vinden het even belangrijk als een training. Zo blijf je leren, challengen en til je elkaar naar een hoger niveau.” Evelien Vermandere besluit: “Er is veel kruisbestuiving tussen experts en commerciële profielen. Als accountmanager ben je hier mee met de nieuwste ontwikkelingen in het e-marketinglandschap. Developers gaan bijvoorbeeld naar de DrupalCons in de VS, in Barcelona of onlangs nog in Amsterdam. Maar dat vonden ze niet ver genoeg (lacht). In deze job moet je bijblijven. Starters gaan meteen naar een on-the-job-training. Onze mix van juniors en seniors maakt het ideaal om in te lopen, te blijven groeien en ervaring te delen.”

(wdh) – Meer info: www.the-aim.be / www.ecommercexpo.be 

03/12/2015

  • 03 december 2015