Tempo-Team gebruikt technologie om werk aangenamer te maken

Het automatiseren van de werkvloer hoeft niet altijd schrik aan te jagen. Vaak staat het in het teken van een meer klantvriendelijke en efficiënte organisatie, en plukken ook de werknemers daar de vruchten van, zoals bij Tempo-Team.

30 januari 2015

Delen

"Na het werk log je uit en ben je niet langer bereikbaar, wat vroeger wel zo was toen iedereen zijn gsm-nummer uitdeelde.” (Johan Defevere, hr-manager Tempo-Team)

"Een eerste reden waarom wij het werk van onze 400 medewerkers verder automatiseren, met behulp van software, is om het werkproces te verbeteren", zegt Johan Defevere, hr-manager bij Tempo-Team. Dat betekent dat het uitzendbedrijf manuele administratieve taken automatiseert, wat het voor de klant gemakkelijker maakt om documenten 'op maat' te maken.

"Daarnaast zetten we hard in op het verbeteren van de 'hardware', de tools die onze medewerkers gebruiken om hun job uit te oefenen", vertelt Johan Defevere.

Flexibel

Bij Tempo-Team werken sinds kort alle medewerkers volledig draadloos. Niemand is nog gebonden aan een vaste werkplaats. Iedereen gebruikt een laptop en een smartphone zodat er zo flexibel mogelijk gewerkt kan worden.

Betekent dit dat alle medewerkers non-stop bereikbaar zijn? "Net niet", zegt Johan Defevere. "Die vraag kregen we wel toen we onze plannen bekendmaakten. Maar het tegendeel is waar. Elke medewerker heeft een 'single reach telefoonnummer'.

Daarmee logt hij in op zijn laptop, tablet of smartphone. Het is ook dat nummer dat klanten gebruiken om onze medewerkers te contacteren. Al wat je na de werkuren hoeft te doen, is uitloggen en je bent niet langer bereikbaar, wat vroeger wel zo was, toen iedereen zijn gsm-nummer uitdeelde."

Beter werken

Nog een voordeel is dat Tempo-Team-medewerkers overal kunnen werken waar er een internetverbinding is. "Wie bij een klant is, beschikt over net zoveel informatie en documentatie als op kantoor", aldus Johan Defevere.

De hr-manager beklemtoont dat het besparen op personeel en jobs niet de intentie was en is van dit project. "Onze eerste doelstelling is om het werk comfortabeler te maken en onze medewerkers beter te laten werken met minder inspanning. Het hele project heeft overigens geen enkele impact gehad op ons personeelsbestand."

Een tip die hij andere werknemers en werkgevers wil geven om een dergelijke verandering door te voeren, is het geven en delen van positieve ervaringen die de verandering met zich meebrengt. "In het begin aarzelden de mensen wat. Maar eens het duidelijk was dat ze hier tijd en moeite mee besparen, liep alles snel vlot."

 

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.