Teamleader: het start-upstadium voorbij

Als dé Gentse student-ondernemer liet Jeroen De Wit in 2010 voor het eerst van zich horen. De voormalige student Grafische en Digitale Media staat nu aan het roer van Teamleader. Daarmee is de twintiger CEO van een bedrijfssoftwareontwikkelaar die tegen eind dit jaar, amper twee jaar na de start, mikt op vijftig medewerkers en filialen in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Wallonië.

15 mei 2015

Delen

“We willen snel een CFO, een CMO en een HR-manager aan boord halen.” (Jeroen De Wit, CEO Teamleader)

Student-ondernemer werd Jeroen De Wit als webontwerper. "Erg nuttig om te leren netwerken en allerlei stakeholders te leren kennen", vertelt de jonge bedrijfsleider. "Maar we merkten met zijn drieën dat er vraag was naar tools voor CRM, facturatie, projectplanning en vooral integratie. Daaruit ontstond dan in 2012 Teamleader. Vorig jaar haalden we via Duco Sickinghe (ex-Telenet) een miljoen euro op. Sindsdien zijn we nog forser gaan groeien. We zijn nu met 24 en hebben meer dan duizend klanten in onze portefeuille. Tegelijk slagen we erin om de kwaliteit op peil te houden."

Teamleader verdeelt een softwarepakket voor CRM, facturatie en projectplanning, en de vraag groeit gestaag. “De grootste meerwaarde voor bedrijven zit hem in de verbetering van hun flow, bijvoorbeeld door facturen rechtstreeks in het boekhoudprogramma te integreren”, vervolgt De Wit. "Wij verbinden de verschillende bedrijfsactiviteiten. Veel bedrijven gebruiken gewoon nog geen online software voor hun bedrijfsbeheer. Of verschillende applicaties naast elkaar, maar dan zonder enige integratie. En bestaande bedrijfssoftware is vaak duur en complex. Teamleader biedt daar een alternatief voor. Wij richten ons op de kmo’s, voor wie het product eenvoudig in gebruik moet zijn en niet te veel mag kosten. Dat we in zo’n korte tijd een product, een team én omzet hebben weten neer te zetten, heeft veel mensen overtuigd."

Puzzelstukken

"Sales vinden we daarbij even belangrijk als development", vervolgt Jeroen De Wit. "De ervaring leert dat de cijfers anders al snel achterop gaan hinken. De helft van onze mensen is daarom bezig met design, ontwikkeling en het beheer van de roadmap, de andere helft met marketing en sales. Ondertussen blijven we Teamleader volop uitbouwen. We zijn gestart als webapplicatie via een browser, maar het is een verzamelnaam voor veel meer geworden. Er is de mobiele app én we zijn beschikbaar als platform: gelinkt met Trendstop, 32 boekhoudpakketten, incasso …"

"Er zijn ook tal van plug-ins beschikbaar, zoals voor Gmail, outlook en LinkedIn, waardoor we ook in die context data kunnen linken. Daarnaast zijn we aan het internationaliseren. We hebben nu een kantoor in Amsterdam. Het leuke is dat we in Nederland pas een prijs wonnen op de Next Web Europe Conference. Dat heeft onze zichtbaarheid een enorme boost gegeven. Mooi meegenomen, want als Belgisch bedrijf naar Nederland trekken, spreekt niet vanzelf. Ook in Parijs en Berlijn zijn we aan het opstarten, telkens 100 procent gebaseerd op de lokale ecosystemen. De jongste weken geraakt de internationalisering echt in een stroomversnelling. De puzzelstukken vallen op hun plaats."

Management

Naar het buitenland trekken, betekent verder professionaliseren en op zoek gaan naar nieuwe mensen. "Klopt", zegt De Wit. "Ik denk dat Teamleader wereldwijd een enorm potentieel heeft. Een echte concurrent zijn we nog niet tegengekomen. Daardoor zijn we nu ook op een breekpunt aanbeland: we hebben dringend extra sales- en marketingmedewerkers en developers nodig. Maar professionaliseren wil ook zeggen dat we een CFO, een CMO en een HR-manager aan boord willen halen. Dit is een jong team van gemiddeld 25 à 35 jaar, maar de schaalvergroting maakt een meer ervaren management hard nodig. Iedereen kijkt daar ook naar uit. Als we pakweg persoonlijke ontwikkelingstrajecten willen opzetten en iedereen een competitief verloningspakket willen bieden, hebben we mensen nodig die daarin beslagen ten ijs komen. Ik moet mij nu echt omringen met mensen die voldoende knowhow in huis hebben, die mee willen groeien én onze waarden onderschrijven. Dat laatste is erg belangrijk: voeling hebben met de bedrijfscultuur. Hands-on zijn bijvoorbeeld: iedereen gáát ervoor."

"Schrijf maar op: always be the best where it matters. Teamleader is niet de applicatie met duizend-en-één features, we willen onze klanten de essentie bieden. Zo blijft het pakket gegarandeerd gebruiksvriendelijk. Ook intern passen we dat principe toe: waar zijn we echt goed in? Dat houden we voortdurend onder de loep. Een tweede pijler is always on. Dat slaat ook op de cultuur, want als medewerker word je ook al eens in het weekend of ’s avonds opgetrommeld. Daar staat tegenover dat we flexibel zijn in de werktijden. En we blijven onze start-upmentaliteit trouw: op vrijdagnamiddag houden we bijvoorbeeld Cava Friday: leuk voor de groepssfeer, maar ook om de koppen bij elkaar te steken. Always transparant is het derde principe: we moeten op elkaars golflengte zitten. We hebben als organisatie nog veel te leren. Als we Teamleader verder willen ontwikkelen, moeten we vooral goed naar elkaar blijven luisteren. Kijk, ik heb het gevoel dat we dit jaar tegelijk aan het upscalen én aan het doorbreken zijn. Het ruimere publiek begint door te hebben waar we mee bezig zijn", besluit Jeroen De Wit overtuigd. Op het leuke terras aan het water van de Gentse Visserij worden de volgende weken alvast een aantal belangrijke knopen doorgehakt.

(wv)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.