Surfen naar Facebook en YouTube kan productiviteit verhogen

Werknemers die tijdens de werkuren regelmatig even langslopen op hun Facebookpagina of online aankopen doen, presteren vaak beter dan collega's die dat niet doen. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan de universiteit van Melbourne, zo meldt de Britse krant The Independent.

30 augustus 2017

Delen

'Mensen die voor het plezier surfen op het werk - een fenomeen dat wordt aangeduid met de term 'Workplace Internet Leisure Browsing' of WILB - en dat voor maximaal 20 procent van hun totale werktijd, zijn ongeveer 9 procent productiever dan mensen die dat niet doen', aldus dr. Coker.

'Bedrijven besteden miljoenen aan software om werknemers te verhinderen tijdens de kantooruren naar filmpjes op YouTube te kijken of sociale netwerksites te gebruiken zoals Facebook en voeren aan dat het recreatieve internetgedrag van het personeel een fortuin kost aan verloren productiviteit. Maar die redenering gaat dus niet altijd op'.

Plezier op kantoor

De onderzoekers maakten een lijstje van de meest populaire WILB-activiteiten van werknemers. Bovenaan prijkt het lezen van nieuwssites en het zoeken naar productinformatie. Ook online spelletjes spelen en YouTube-filmpjes bekijken scoort hoog.

'Mensen moeten even afleiding zoeken voor ze zich opnieuw geconcentreerd op hun werk kunnen storten. Korte pauzes zoals een snelle surfbeurt op het internet zorgen er voor dat de hersenen even kunnen rusten en leiden daarna tot een grotere concentratie, en bijgevolg tot een hogere productiviteit', legt dr. Coker uit.

Teveel surfen heeft dan weer het tegenovergestelde effect, waarschuwt hij wel.

(Bron: Standaard.biz)

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.