Stylelabs bouwt platformen op maat van de marketeer

”Marketingtechnologie is een relatief nieuwe niche die we doelbewust hebben opgezocht.” (Tim Pashuysen, managing director Stylelabs)
Marketingtechnologie, zegt u dat iets? Het IT-bedrijf Stylelabs maakt er werk van voor klanten als Delhaize, IKEA en AstraZeneca. “Wij bouwen platformen waarop marketeers alles terugvinden: van beelden over ideeën tot hele bedrijfscatalogi.”
Stylelabs
”Marketingtechnologie is een relatief nieuwe niche die we doelbewust hebben opgezocht.” (Tim Pashuysen, managing director Stylelabs)

Echt bekend is de term ‘marketingtechnologie’ nog niet, beseft Tim Pashuysen, de zaakvoerder van Stylelabs. “Het is een relatief nieuwe niche die we doelbewust hebben opgezocht.”

Taal van de marketing

Stylelabs is van oorsprong een online productiehuis dat werkte voor reclameagentschappen. Toen die markt begon te vertragen, is het bedrijf zich gaan specialiseren in meer technische toepassingen. De marketingplatformen die het nu bouwt, bevinden zich vooral in de backoffice van bedrijven.

“Wat SAP voor de boekhouding of de financiële afdeling van een bedrijf doet, willen wij voor de marketing doen. Het grote verschil is dat, in tegenstelling tot bij ERP-platformen, de huidige marketingplatformen geen consequente naamgeving hebben. Er bestaat van alles: product information management, master data management, product content management… Iedereen gebruikt zowat zijn eigen terminologie. Als men ons vraagt wat we doen, zeg ik altijd dat we een IT-bedrijf zijn dat de taal van de marketing spreekt.”

Beeldbank

Voor een groot sportmerk bouwde Stylelabs een platform waarin alle commerciële en productinformatie gecentraliseerd wordt. “Die info komt van uit heel het bedrijf, uit heel verschillende systemen. Dat gaat om beelden, codes, productkenmerken enzovoort”, legt Tim Pashuysen uit.

Een groot speelgoedmerk gebruikt een platform van Stylelabs om productinformatie en marketingmateriaal online te distribueren naar onder andere amazon.com en Toys R Us. Voor IKEA maakte het bedrijf van Tim Pashuysen de beeldbank waarin het woonwarenhuis al haar beelden bewaart, gecombineerd met productinformatie en 3D-modellen van alle producten.

Niveau van controle

“Al onze klanten hebben gemeen dat er heel wat marketingmateriaal geproduceerd wordt: beelden, posters, catalogi enzovoort. De creatie daarvan gebeurt in het geval van multinationals wereldwijd. In elk land werken ze met andere, lokale agentschappen. In dat scenario kan het van belang zijn om één bron te hebben waar je zeker de juiste informatie in terugvindt”, legt Tim Pashuysen uit.

“Iedereen kan daar gebruik van maken: zowel het lokale reclameagentschap als de productmanager die een presentatie moet maken voor een groothandel. Het geeft marketeers ook een overzicht van wie waar mee bezig is. Dat is een niveau van controle waar de meeste marketingmanagers nu alleen maar van kunnen dromen.”

(wv)

6 juni 2013
Anderen bekeken ook