ICT-investeringen blijven stijgen, ondanks crisis
Ondanks het onzekere economische klimaat zullen de investeringen in nieuwe informaticatechnologie ook dit jaar stijgen, aldus onderzoeksbureau IDC.
Echt bekend is de term ‘marketingtechnologie’ nog niet, beseft Tim Pashuysen, de zaakvoerder van Stylelabs. “Het is een relatief nieuwe niche die we doelbewust hebben opgezocht.”
Stylelabs is van oorsprong een online productiehuis dat werkte voor reclameagentschappen. Toen die markt begon te vertragen, is het bedrijf zich gaan specialiseren in meer technische toepassingen. De marketingplatformen die het nu bouwt, bevinden zich vooral in de backoffice van bedrijven.
“Wat SAP voor de boekhouding of de financiële afdeling van een bedrijf doet, willen wij voor de marketing doen. Het grote verschil is dat, in tegenstelling tot bij ERP-platformen, de huidige marketingplatformen geen consequente naamgeving hebben. Er bestaat van alles: product information management, master data management, product content management… Iedereen gebruikt zowat zijn eigen terminologie. Als men ons vraagt wat we doen, zeg ik altijd dat we een IT-bedrijf zijn dat de taal van de marketing spreekt.”
Voor een groot sportmerk bouwde Stylelabs een platform waarin alle commerciële en productinformatie gecentraliseerd wordt. “Die info komt van uit heel het bedrijf, uit heel verschillende systemen. Dat gaat om beelden, codes, productkenmerken enzovoort”, legt Tim Pashuysen uit.
Een groot speelgoedmerk gebruikt een platform van Stylelabs om productinformatie en marketingmateriaal online te distribueren naar onder andere amazon.com en Toys R Us. Voor IKEA maakte het bedrijf van Tim Pashuysen de beeldbank waarin het woonwarenhuis al haar beelden bewaart, gecombineerd met productinformatie en 3D-modellen van alle producten.
“Al onze klanten hebben gemeen dat er heel wat marketingmateriaal geproduceerd wordt: beelden, posters, catalogi enzovoort. De creatie daarvan gebeurt in het geval van multinationals wereldwijd. In elk land werken ze met andere, lokale agentschappen. In dat scenario kan het van belang zijn om één bron te hebben waar je zeker de juiste informatie in terugvindt”, legt Tim Pashuysen uit.
“Iedereen kan daar gebruik van maken: zowel het lokale reclameagentschap als de productmanager die een presentatie moet maken voor een groothandel. Het geeft marketeers ook een overzicht van wie waar mee bezig is. Dat is een niveau van controle waar de meeste marketingmanagers nu alleen maar van kunnen dromen.”
(wv)
6 juni 2013Ondanks het onzekere economische klimaat zullen de investeringen in nieuwe informaticatechnologie ook dit jaar stijgen, aldus onderzoeksbureau IDC.
Ingenieurs en technici zijn gegeerd goed op de arbeidsmarkt, maar sommige niches doen het nog beter dan andere. Dit zijn de technologiejobs van de toekomst!
Wij vroegen Koen Hulsmans (35), ICT-coördinator van het Heilig-Hart & College te Halle, hoeveel hij netto per maand verdient ...
We zijn tegenwoordig allemaal constant bereikbaar of online, zowel privé als voor onze job. Dat brengt de nodige stress met zich mee, behalve voor jongeren.
De productiviteit van een gemiddelde werknemer daalt met 8 procent door een gebrek aan kennis over of technische problemen met computers.
Stel: er ligt een nieuwe uitdaging op je te wachten. Je dient je ontslag in, maar dan opeens krijg je van je werkgever een tegenbod. Wat doe je in dat geval?
Van hr tot communicatie: Eda en Tina startten met een startbaanovereenkomt bij de FOD Financiën
De werkende Belg gaat er qua loon en toegekende extralegale voordelen flink op vooruit. Een doorsnee Belg verdient 3.800 euro bruto per maand.
In welke sectoren zijn flexi-jobbers alomtegenwoordig? En wie maakt het meest gebruik van de flexi-optie?