Studenten kunnen niet spellen

Studenten worden steeds slordiger in hun spelling. Hoewel ze denken dat ze goed kunnen schrijven, maken ze opmerkelijk veel fouten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Artevelde Hogeschool in Gent.

831 eerste en tweede bachelorstudenten uit heel Vlaanderen namen deel aan het dictee van de Artevelde Hogeschool. Ze maakten gemiddeld 25 spelfouten, waaronder vijf werkwoordsfouten. Typische problemen waren 'vind jij' en voltooide deelwoorden. Ook woorden als 'onmiddellijk', 'exclusieve' en 'exotisch' werden vaak verkeerd geschreven.

Bij het dictee kregen de studenten ook een lijst met vragen over hoe ze omgaan met spelling. Maar liefst 81 procent van de studenten omschreef zichzelf als een gemiddelde tot zeer goede speller en 50 procent gaf aan weinig of geen problemen te hebben met de werkwoordsvervoeging. Amper 20 procent van de ondervraagden leest zijn tekst effectief na op spelfouten.

Zelfinzicht

De onderzoekers menen dat het debat rond het belang van spelling in het onderwijs opnieuw opgestart moet worden. Daarnaast vinden ze dat studenten hiervoor ook een beter zelfinzicht moeten krijgen, want enkel dan zullen ze meer aandacht gaan besteden aan spelling.

17/12/2008

  • 17 december 2008