Solliciteren na een burn-out: 4 tips

solliciteren na een burn-out

Heb jij te lijden gehad onder een burn-out en ben je intussen hersteld, maar is teruggaan naar je oude werkplek geen optie? Dan wacht er wellicht een volgende spannende stap op je: een nieuwe job zoeken! Hoe bespreek je dit onderwerp en hoe zorg je ervoor dat je geen terugval krijgt?

Van carrièrecoach Katrin Van de Water krijg je enkele nuttige tips om te gaan solliciteren na een burn-out, zodat jij binnenkort weer aan de slag kan én energie krijgt van je werk in plaats van dat het je energie kost …

1. Bedenk de oorzaak


Je hebt de afgelopen maanden veel tijd gehad om na te denken. De ‘waaromvraag’ spookte vermoedelijk regelmatig door je hoofd. Heeft de oorzaak van je burn-out te maken met de waarden van je werkgever, die niet strookten met die van jou? Of paste de functie niet helemaal bij je?

Je carrièrepaspoort kan je hierbij helpen. Dit bevat een overzicht van:

  • al jouw belangrijke waarden
  • alle dingen die jij goed kan én graag doet
  • de dingen die jij graag zou willen ontwikkelen.

Op basis hiervan kan jij een balans opmaken van je vorige functie en zie je meteen op welke punten er een match en een mismatch is. Neem dit mee naar je sollicitatiegesprek!

2. Verklaar het gat op je CV positief


Heb je een gat op je cv vanwege een burn-out? Dan bestaat de kans dat hier naar gevraagd zal worden tijdens je sollicitatiegesprek. Liegen is geen goede optie. Beschrijf je burn-out daarom op een positieve manier. Zeg bijvoorbeeld dat het een periode was om rust te nemen en na te denken over een nieuwe uitdaging. Toon je carrièrepaspoort en vertel dat je nu zicht hebt op de ingrediënten die jij nodig hebt om energie te krijgen van je werk.

Wordt er niet naar gevraagd? Vertel er dan niets over. Houd in je achterhoofd dat ‘alles wat aandacht krijgt, groeit’. Je wil niet in de hoofden blijven hangen als de persoon die net een burn-out heeft gehad, wél als iemand met die en die kwaliteiten.

3. Houd rekening met je grenzen


Was jij jezelf helemaal aan het opbranden door te veel te werken? Pak het na het solliciteren anders aan. Spreek met jezelf af hoeveel je gaat werken en houd je hier ook aan.

Pas de tips voor energiemanagement toe. Herken ook op tijd de symptomen die jij in het verleden had. Stress niet, maar pak ze tijdig aan en doe een stapje terug. Hierdoor is jouw burn-out echt verleden tijd.

4. Gelukkiger na een burn-out


In een burn-out leer je jezelf kennen. Hoe verrijkend is dit! Zie het als een enorm groot leermoment waar je dankbaar voor kan zijn. Sleep het verleden niet met je mee, maar werk aan je toekomst. Solliciteer naar een job die jou gelukkig maakt, zorg voor ontspanning en geniet meer van het leven dan ooit te voren!

En jij?

Heb jij een burnout maar wil je binnenkort weer aan de slag? Overweeg dan zeker het Passion For Work-programma ‘In 5 stappen weten wat ik wil’, waarin je leert om je carrièrepaspoort op te maken.

(kvdw/kv) 

Katrin Van de Water is oprichtster van Passion for Work. Ze begeleiden hoogopgeleide 30- en 40-ers die worstelen met hun loopbaan. Vaak willen ze iets anders, maar weten niet wat en/of hoe. Ze werken vanuit de filosofie van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding, wat je ontvangt via www.passionforwork.be. 

Meer info over Welke job past bij mij? , Sollicitatiegesprek , Waarom vind ik moeilijk een job? , Evenwicht werk-privé , Gezondheid

07/11/2016