Sollicitant ergert zich meest aan algemene afwijzing

Uit een studie van de Nederlandse vacaturesite Jobbird.com, waarin de ergernissen van sollicitanten werden onderzocht, blijkt dat werkzoekenden zich het meest storen aan algemene, niet concrete afwijzingen.

30 januari 2013

Delen

rejection

Het onderzoek van Jobbird.com, waarin 925 sollicitanten werden bevraagd, toont aan dat werkzoekenden algemene afwijzingen tijdens het sollicitatieproces het meest irritant vinden. Heel vaak hebben zij immers geen idee waarom ze afgewezen werden.

Voor maar liefst 44 procent van de bevraagden is dit de grootste ergernis. Daarnaast ergert 42 procent zich meer aan werkgevers die helemaal niet reageren op sollicitaties. Ook lang moeten wachten op een reactie is voor 3 procent van de ondervraagden een grote bron van ergernis.

'Leerzaam om te weten waarom afgewezen'

“Sollicitanten hebben best veel geduld als het gaat om het sollicitatieproces, dat zie je ook terug in de reacties van deze enquête. Als je ze uiteindelijk maar netjes een concrete afwijzing stuurt met een (liefst persoonlijke) reden waarom er niet voor hen is gekozen. Ik snap de frustratie van werkzoekenden die geen reactie krijgen op hun sollicitatie. Het is voor de sollicitant leerzaam om te weten waarom ze zijn afgewezen”, aldus de oprichter van Jobbird.com, Jan-Peter Cruiming.

(nm) – Bron: Jobbird.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.