Sociale media
Vorige

1 van 179

Volgende
Volgend artikel:

Waarom geven mensen hun ontslag via TikTok?

Social media bij Deloitte: in functie van de boodschap én het publiek

“We hebben één pagina op Facebook. Dat is een bewuste keuze.” (Jurgen Moenaert, Deloitte)
Goed gebruikt, versterken sociale media je merk. Maar daarvoor hoef je ze niet heilig te verklaren. Want ze kunnen niet alles, zeker niet in een peoplebusiness. ‘Oogcontact op een jobbeurs blijft belangrijk’, weet Jurgen Moenaert, recruiting & mobility director bij Deloitte Belgium.
sociale media
“We hebben één pagina op Facebook. Dat is een bewuste keuze.” (Jurgen Moenaert, Deloitte)

Bij Deloitte worden sociale media volop gebruikt, zowel voor marketing, rekrutering als interne communicatie. ‘Met die nuance dat we ze altijd als complementair beschouwen’, vertelt Jurgen Moenaert. ‘Ik ben een semibeliever. Sociale media hebben hun sterktes, maar ik geloof niet dat ze alle andere media kunnen vervangen. We gebruiken ze altijd in functie van onze boodschap en ons doelpubliek.’

Wildgroei werkt niet

Facebook wordt door Deloitte vooral gebruikt voor employer branding en contacten met de eigen medewerkers en de buitenwereld. ‘Op onze bedrijfspagina posten Deloitte Ambassadors zowel quizzen, nieuwsberichten als verhalen over werken bij Deloitte. Onze branche, audit en consulting, kampt wel eens met een streber-imago. Via Facebook kunnen we dat cliché ontkrachten. We tonen er dat onze mensen een gezicht en een leven hebben en projecten waar ze mee bezig zijn.’

Er bestaat maar één Deloitte Belgium-pagina op Facebook. Dat is een bewuste keuze. ‘Vroeger waren er meer. Verschillende groepen binnen Deloitte, van regionale afdelingen tot en met alumni van een bepaald afstudeerjaar aan een bepaalde universiteit, richtten hun eigen pagina op. We hebben dat beperkt. Een wildgroei werkt niet als je voldoende interactie wil’, meent Jurgen Moenaert.

Richtlijnen voor LinkedIn

Via Facebook richt Deloitte zich vooral op een campuspubliek. ‘LinkedIn is een ander verhaal. Daarmee mikken we op een ervaren publiek. Onze aanpak is er ook anders. LinkedIn gebruiken we echt om te netwerken’, legt Jurgen Moenaert uit.

Om dat in goede banen te leiden, worden alle profielen van de Deloitte-medewerkers in zekere mate gestroomlijnd. ‘Wij geven onze mensen een aantal richtlijnen om via hun persoonlijke LinkedIn-pagina bij te dragen aan de branding van Deloitte. Die richtlijnen gaan over vorm en inhoud. We stimuleren hen ook om hun netwerk zo actief mogelijk uit te bouwen. Tegelijk vragen we onze mensen hun ogen open te houden binnen hun netwerk voor geschikte kandidaten voor openstaande functies bij ons. Daar hangen bonussen aan vast. Op die manier gebruiken we LinkedIn als een tool waar zowel de firma als de werknemers beter van worden. Via company based-initiatieven maken we werk van hun personal branding. We kopen ook advertentieruimte op de persoonlijke pagina’s van onze medewerkers, nog een manier om ons merk uit te dragen.’

De Deloitte-top voelde in het begin enige weerstand tegen zoveel online netwerkactiviteit. De vrees was dat de eigen medewerkers te prominent in de etalage zouden staan. Jurgen Moenaert relativeert dat. ‘Onze medewerkers zijn sowieso gegeerd en visibel. Dat is eigen aan onze business. Sociale media zijn daar slechts een verlengde van. Die uitsluiten verandert niets aan de situatie. Daar moet je mee leren leven. Veel belangrijker is het vertrouwen in de voordelen van sociale media voor onze firma.’

Groter publiek dankzij Twitter

Deloitte benadert Twitter helemaal anders. Jurgen Moenaert: ‘Wat we daar doen, heeft vooral te maken met kennis delen. Onze tax knowledge manager is bijvoorbeeld heel actief op Twitter. Vaardigt Di Rupo een nieuwe maatregel uit, dan tweet hij zijn analyse. Vroeger kwam zoiets op de bedrijfswebsite, via Twitter bereiken we een groter publiek.’

Ondanks de voordelen van sociale media, blijft Jurgen Moenaert oog hebben voor alle andere manieren om mensen te bereiken. ‘Je mag dat letterlijk nemen. Zo blijft oogcontact een enorme meerwaarde in het rekruteringsproces. Jobbeurzen en campusbezoeken zijn een goed voorbeeld. Jonge kandidaten vinden het zeer belangrijk dat ze gewoon, van mens tot mens, eens kunnen praten over hoe het is om bij Deloitte te werken.’

(wv) 

12 januari 2013
Anderen bekeken ook