Snoozen is gevaarlijk!

snooze-knop

'En nu sta ik écht op!' Vele werknemers vinden het ongetwijfeld heerlijk om nog even te 'snoozen' voor ze 's ochtends definitief uit hun bed kruipen. Maar volgens de technologiesite Gizmodo is de snooze-knop niet zonder gevaar.

Waarom is het zo problematisch om net nadat je bent wakker geworden terug een vijf-, tien- of zelfs twintigtal minuutjes verder te slapen? Volgens Gizmodo is een verstoorde mentale toestand een van de redenen.

Serotonine vs. dopamine

Wanneer we in slaap vallen, produceert ons lichaam serotonine, een neurotransmitter die vaak geassocieerd wordt met welzijn en geluk. Serotonine kalmeert je lichaam en geeft je een tevreden gevoel. Geen wonder dus dat 'snoozen' zo goed aanvoelt.

De gemiddelde volwassene heeft tussen zeven en negen uur slaap per nacht nodig. Dit hangt echter af van persoon tot persoon, maar je lichaam weet exact wanneer je genoeg hebt en maakt daarom dopamine aan om gevoelens van slaperigheid te onderdrukken. Je krijgt hierdoor het signaal dat je klaar bent om te ontwaken.

Wanneer je echter de snooze-knop inschakelt en opnieuw indommelt, wordt je lichaam een chemische cocktailshaker, doordat dopamine en serotonine verschillende signalen gaan geven aan je lichaam. Deze chemische verwarring zorgt ervoor dat je gedesoriënteerd geraakt en dat je moeite hebt om goed te functioneren.

Remslaap

Ook een verstoring van de remslaap maakt dat 'snoozen' niet goed voor je is. Net voor je op natuurlijke wijze ontwaakt, zit je vaak in je remslaap. Tijdens deze slaapperiode droom je veel en verwerk je ervaringen van de afgelopen dagen. Hoe vroeger je deze remslaap onderbreekt, door bijvoorbeeld je alarm vroeger te zetten zodat je nog een half uur kan 'snoozen', hoe minder tijd je hebt om gebeurtenissen te verwerken. Onderzoek toont aan dat het onderbreken van je remslaap je mentaal functioneren negatief kan beïnvloeden.

Tot slot stellen verschillende studies naar slaapfragmentatie dat slaap die iedere 10 minuten onderbroken wordt, kan leiden tot stoornissen in je geheugen, reactietijd, begrip en aandacht.

Wat kan je doen?

Als je iedere dag onuitgeslapen ontwaakt, wordt het hoog tijd om de feiten onder ogen te zien. Je krijgt niet genoeg slaap en 'snoozen' helpt je hier zeker niet bij. Het beste advies blijft toch nog steeds om 's avonds vroeger naar bed te gaan, zodat je 's ochtends op natuurlijke wijze wakker wordt, nét voor je alarm afgaat. Maar dat blijft voor velen wellicht een gedroomde, vaak onmogelijk te behalen situatie …

(nm) – Bron: Express.be 

07/01/2013

  • 07 januari 2013