Sneller met de e-fiets dan met de auto?

Is Vlaanderen klaar voor de e-fiets? Kan deze tweewieler in een gewest waar nog 75% van de werknemers zich met de auto verplaatst, een goed alternatief vormen voor de niet zo zuinige vierwieler?

24 september 2014

Delen

Uit een enquête van Mobiel 21 onder e-fietsgebruiker blijkt dat de e-fiets op z’n minst aan een opmars bezig is. Maar liefst 46% van de respondenten reed vroeger meestal met de auto naar het werk en verving deze voor een elektronische fiets. Bovendien zouden ze dit ook aanraden aan hun vrienden.

Niet alleen voor ouderen

De tijd dat enkel je grootmoeder en haar gepensioneerde vriendinnen met een elektrische fiets rondcruisden, is voorbij. De gemiddelde leeftijd van de bevraagde e-fietser is namelijk 45 jaar, maar het voertuig wint ook aan populariteit bij dertigers.

“De tijd dat de elektrische fiets enkel iets was voor ouderen is voorbij. Ook steeds meer jonge mensen schaffen zich een exemplaar aan, zo blijkt uit de enquête die we afnamen”, zegt Sarah Martens van Mobiel 21.

Voordelen

De voordelen vallen dan ook niet te onderschatten voor pendelaars:

  • Je gezondheid verbetert erdoor
  • Geen files meer
  • Goedkoper dan met de auto op en af pendelen
  • Ook voor werkgevers zelf wordt het aantrekkelijker gemaakt

Op de website www.nooitmeerfile.be kan je zelfs berekenen hoeveel je bespaart als je met de e-fiets naar het werk gaat in plaats van de auto. Er staan ook enkele tips die je wegwijs maken in het onderhoud en het gebruik van een e-fiets, een databank met aankoop- en testadressen en waar je best op let als je een fiets wilt aanschaffen. Verder is er ook een forum waar de e-fietscommunity ervaringen kan uitwisselen en tips kunnen meegeven aan eensgezinde pendelaars.

Groeipotentieel

Uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen blijkt dat bijna een derde van alle werknemers op een afstand van 5 tot 15 kilometer van zijn werkplaats woont. Hiervan pendelt 75% met de auto en haalt maar 9,6% de fiets van stal. De fiets wordt eerder gebruikt voor kortere afstanden van 1 tot 5 kilometer, terwijl een e-fiets toch wel geschikt is om ook langere afstanden mee te overbruggen. Uit de steekproef die Mobiel 21 uitvoerde, bleek de langste afstand zelfs 84 kilometer te zijn, waar de persoon in kwestie gemiddeld 2 uur en 20 minuten over deed. Met de e-fiets haal je dan ook gemakkelijk een snelheid tussen de 20 en 25 kilometer per uur. De bekeerde autobestuurders beweren zelfs dat ze met hun fiets tijdswinst boeken. Dat hangt uiteraard af van het traject, maar 16% zegt nu zelfs sneller op het werk te zijn dan toen ze met de auto reden.

Er zit ook groeipotentieel bij de bedrijven zelf. Werkgevers die vlot bereikbaar zijn, zijn aantrekkelijker voor werknemers. “Mensen kiezen gemakkelijker voor een bedrijf dat goed bereikbaar is. Een werkplaats die enkel met de auto bereikbaar is, is niet voor iedereen een optie. Ook voor de werkgever is het dus belangrijk dat mensen vlot op het werk geraken”, legt Goedele Sannen van Voka uit. “Om de elektrische fiets echt populair te laten worden, moet deze minstens even aantrekkelijk gemaakt worden als de bedrijfswagen.”

Campagne

En aan die populariteit wordt geschroefd. Mobiel 21 lanceerde namelijk een campagne ‘Nooit meer file’ met de interactieve website www.nooitmeerfile.be en een YouTube-filmpje dat de efficiëntie van de e-fiets in vergelijking met de auto in de kijker zet. In de campagneclip neemt de elektronische fiets het op tegen een autobestuurder, terwijl ze om ter snelste van Zaventem naar centrum Brussel rijden. On your marks, get set … 

 

(sjv) - Bron: Mobiel 21 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.