'Smartest TrainBrain' maakt jonge ingenieurs warm voor job bij het spoor

"Treinen combineren energie met mobiliteit, wat ze maatschappelijk erg relevant maken.” (Steven Vanhee, ingenieur in spe)

Steven Vanhee en Emile De Brabandere, twee ingenieursstudenten van de Universiteit Gent, zijn verkozen tot 'The Smartest TrainBrain'. Dat is een wedstrijd waarmee HR Rail, NMBS en Infrabel ingenieurs in spe attent willen maken op de carrièrekansen en de uitdagingen die er te rapen liggen bij het spoor.

Ingenieurs van de spoorwegen die jonge, creatieve ingenieursstudenten uitdagen met een complex vraagstuk. Dat is de wedstrijd 'The Smartest TrainBrain' in een notendop. Studenten kregen tot november vorig jaar de kans om zich in duo over het volgende vraagstuk te buigen: 'Een locomotief beschikt over 5.000 kW. Weet jij hoe je zijn remenergie kunt recupereren?'

Een tikkeltje Chinees voor de meesten van ons, maar niet voor de 26 jonge duo's die deelnamen. Een jury van ingenieurs die al jaren aan treinen werken, selecteerde tien realiseerbare, creatieve én – niet onbelangrijk – betaalbare inzendingen. Die tien duo's namen op 17 december 2014 deel aan het finalespel. Hun opdracht: de doorgewinterde ingenieurs van het spoor overtuigen van hun oplossing met een boeiende presentatie.

Na een spannende finale kwamen Steven Vanhee en Emile De Brabandere als winnend duo uit de bus. De twee jonge twintigers studeren samen elektrische energietechniek aan de Universiteit Gent en zitten momenteel in hun laatste jaar.

Ideale rempositie

Voor Steven was zijn deelname aan 'The Smartest TrainBrain' geen toeval. Hij is al jaren in de ban van treintechniek en liep vorige zomer ook al stage bij Infrabel, de netwerkbeheerder van de Belgische spoorwegen. "Vorig jaar volgde ik aan de unief een cursus spoorwegtechniek. Het was onze prof die me attent maakte op deze wedstrijd. Door deel te nemen, kon ik meteen de theorie van de cursus omzetten in de praktijk."

De oplossing die Steven en Emile bedachten als antwoord op de vraag van de spoorwegingenieurs noemen ze zelf 'vrij eenvoudig'. "Ons antwoord op het energieverlies dat gepaard gaat met het elektrisch/mechanisch afremmen van de trein zijn tragere remmanoeuvres. Want hoe sneller je remt, hoe minder evident het is om de energie die daarbij vrijkomt terug naar het net te sturen."

De twee ontwikkelden daarom een programma dat voor elk remmanoeuvre de meest ideale startpositie en de gewenste remkracht bepaalt. Dat programma bestaat momenteel alleen nog maar op papier. Maar het concept was sterk genoeg om de jury te overtuigen.

Gemakkelijk uitvoerbaar

"Het voordeel van ons idee is dat het eigenlijk zeer gemakkelijk uit te voeren is", zegt Steven. "Of het er ooit van komt, weet ik niet. De ingenieurs van NMBS en Infrabel zijn waarschijnlijk met verschillende pistes bezig als antwoord op dit vraagstuk. Maar je weet maar nooit ..."

Zelf wil hij na zijn studies best ook wel iets met treinen doen. "Alleszins iets met elektriciteit, bij het spoor of in een andere sector, al boeien die treinen me echt wel. Ze verenigen het mobiliteits- en het energievraagstuk, wat de spoorwegen maatschappelijk erg relevant maakt. Ik verwacht bovendien nog erg veel onderzoek en innovatie in de treinsector, vooral naar hoe hetzelfde rendement kan behaald worden met minder energieverbruik. Met onze deelname hebben we daar al een klein beetje aan bijgedragen (lacht)."

 

(wv) 

Meer info over Student , Welke job past bij mij? , Starters , Loopbaanbegeleiding , Opleidingen , Evaluatie , Overheid , Mobiliteit & transport , Energiesector , Jobs met toekomst , Persoonlijke ontwikkeling

14/01/2015