'Six wheels programma’s breken niet door'

Six wheels programma bedrijfswagens

In het segment van de nog schonere auto’s, elektrisch aangedreven bijvoorbeeld, verwacht Mollet de komende tien jaar geen doorbraak. “Allemaal zeer mooi, maar de batterij van zo’n wagen kost nog altijd zoveel als een doorsnee auto.”

Ook de bedrijfsmoto is nog niet aan zijn doorbraak begonnen. “Zogenaamde six wheels-programma’s, waarbij je kan kiezen voor een kleinere auto, maar mét scooter, zie je hier en daar voorzichtig ontstaan”, zegt Kaesemans.

Een tweewieler?

Ook Arval verhuurt tweewielers maar, geeft Verwilghen toe, het succes is beperkt. De vraag is niet groot, en daar zijn verschillende redenen voor:

  1. het is een nichesegment
  2. veiligheid en comfort zijn anders op een moto dan in een auto
        

“Toch kan het voor bepaalde gebruikers een goede oplossing zijn: werknemers met een kleine actieradius die vooral de stad in moeten voor kleine ritten bijvoorbeeld. Maar wie een wagen krijgt van zijn werknemer ruilt die doorgaans niet voor een moto”, aldus Verwilghen.

Combinatie auto-trein?

De laatste tijd duiken er echter nog alternatieven op voor het pure autoleasen, zoals de combinatie auto-trein. Dergelijke contracten voorzien naast een bedrijfswagenwagen de mogelijkheid om een aantal dagen per jaar met de trein naar het werk te sporen. Instanties als Bond Beter Leefmilieu sturen daar ook op aan, vanuit de optiek dat het absurd is om met de wagen in de file te gaan staan als er alternatieven voorhanden zijn.

“Daar zit een kern van waarheid in”, reageert Kaesemans, “al blijkt uit enquêtes bij werknemers met een firmawagen ook dat voor negen op de tien de wagen de beste oplossing blijft om naar het werk te gaan, of dat nu een bedrijfswagen is of niet.”

(wim.verdoodt@jobat.be)   

Meer info over Extralegale voordelen , Bedrijfswagen

14/05/2009