Scheepsafbraak is groeiende markt voor Groep Galloo

"Met 3.500 ton gesloopte schepen per maand hebben we nog grote groeimogelijkheden.” (Peter Wyntin, Hoofd Scheepsafbraak Galloo Gent)

Het is bijzonder druk op de site van Galloo Gent, onderdeel van de Menense recyclagegroep Galloo. Er liggen momenteel immers twaalf oude schepen, klaar om door Galloo gesloopt en gerecycleerd te worden. Scheepsrecycling is een groeiende en ook steeds strenger gereglementeerde markt.

Galloo, met hoofdzetel in Menen, werd in 1939 opgericht en groeide uit tot een van de belangrijkste West-Europese recyclagebedrijven van ferro- en non-ferrometalen. De groep stelt inmiddels 650 mensen te werk in zijn Belgische, Franse en Nederlandse filialen. In Gent baat Galloo de enige vergunde industriële scheepsafbraakwerf in België uit.

Scheepsrecycling is een groeiende business. Momenteel liggen daar niet minder dan twaalf oude vaartuigen op afbraak te wachten. “Door een samenloop van omstandigheden zien we nu inderdaad een piek in onze opdrachten”, zegt Peter Wyntin, hoofd Scheepsafbraak van Galloo Gent. “Maar sowieso is de ontmanteling en recyclage van oude schepen een groeiende en voor de groep Galloo niet onbelangrijke nichemarkt.”

Belangrijke Europese erkenning

De jongste zes jaar is de reglementering rond duurzame en verantwoorde scheepsafbraak in een stroomversnelling beland. Zo waren er het Verdrag van Hong Kong rond scheepsafbraak en de Conventie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). "Europa heeft die bepalingen aanvaard en omgezet in wetgeving. Nu eist Europa dat schepen die onder Europese vlag varen, ook in Europa gesloopt en gerecycleerd worden. Vroeger verdween 90 procent van de oude schepen naar Aziatische ‘sloopstranden’, en daar wilde men een einde aan maken."

Galloo Gent werd onlangs als een van de eerste opgenomen in de Europese lijst van scheepsrecyclinginrichtingen. "Dat zien we als een belangrijke waardering voor onze inspanningen en expertise", vertelt Peter Wyntin. "Maar het zal ongetwijfeld ook een grotere naamsbekendheid en dus bijkomende opdrachten opleveren. Wij hopen alvast een groot deel van de markt te kunnen aantrekken. Wij komen van ongeveer 500 ton gesloopte schepen per maand; momenteel bereiken we 3.500 ton per maand. We hebben dus zeker de nodige capaciteit."

98 procent wordt gerecycleerd

Scheepsafbraak en -recycling is sterk gespecialiseerd werk. Een schip wordt niet zomaar in stukken gezaagd. "Elk vaartuig wordt vooraf grondig geïnspecteerd. Voor het eigenlijke sloopwerk worden gevaarlijke afvalstoffen, zoals asbest, verwijderd”, legt Peter Wyntin uit. “Per gesloopt vaartuig bereiken we een recyclagepercentage van 98 procent, door materialen tot het uiterste te gaan scheiden."

Hoe meer schepen bij Galloo Gent aanmeren voor hun ‘laatste reis’, hoe meer tewerkstelling ook. "Wij zijn constant op zoek naar extra medewerkers, bovenop de 50 mensen die hier nu aan de slag zijn. Doordat we alles in huis doen, kunnen we alle mogelijke technische profielen goed gebruiken", besluit Peter Wyntin.

(jd) – Meer info: Jobs.galloo.com

Meer info over Waar vind ik jobs? , Jobs met toekomst

30/04/2015