Ruzie? Los het op via e-mail

Ruzie? Los het op via de computer!

Wanneer er bij een arbeidsconflict gebruik gemaakt wordt van online bemiddeling, kan men sneller en efficiënter tot een oplossing komen. De resultaten die men behaalt zijn bovendien vaak beter dan bij meer traditionele manieren van communiceren.

Onderzoek van de bemiddelingsbureau’s MedRecht en Result Mediation Center wijst uit dat bij bemiddeling via e-mail zowel werkgevers als werknemers beter voorbereid zijn. Ze vinden het doorgaans ook prettig om hun verhaal van tevoren kwijt te kunnen.

Niks dan voordelen

Doordat de bemiddeling online plaatsvindt, worden eventuele machtsongelijkheden gemakkelijker weggewerkt. De betrokken partijen hebben meer zelfvertrouwen en een positievere visie op de toekomst. Ook het probleemoplossend werken wordt meer gestimuleerd dan bij traditionele vormen van bemiddeling.

Uiteraard kan men op deze manier ook heel wat tijd uitsparen. Urenlange gesprekken worden overbodig en de totale bemiddelingsperiode duurt één tot drie weken minder lang. De kosten van het ziekteverzuim vallen daardoor lager uit.

Veel verder in de VS

Monique van Dongen, directeur van MedRecht, geeft aan dat men in Nederland nog niet zo ver staat als in de VS. “Daar werkt men al meer met online bemiddeling, waarbij het hele proces meestal online gebeurt. In Nederland adviseren we voorlopig wel de online intake, maar gaan we daarna verder met de ‘gebruikelijke’ persoonlijke procedure.”

Bij het onderzoek werden duizend bemiddelingszaken naar aanleiding van arbeidsconflicten onder de loep genomen.

(mo) - Illustratie: (jvc) 

Meer info over Samenwerken , Teamwork , Ongewenst gedrag

30/12/2010