Mag mijn baas rookpauzes aftrekken van mijn werkuren?
Als ik wil roken, moet ik langs de prikklok. Mag mijn baas die pauzes zomaar aftrekken van mijn werkuren?
De Britse website OnePoll.com, gespecialiseerd in marktonderzoek, kwam tot die conclusie na een studie waarbij 2.500 werknemers betrokken waren. Vrouwen nemen over het algemeen langere pauzes dan mannen, omdat zij van de gelegenheid graag gebruik maken om wat bij te praten met collega’s, zo bleek ook nog uit de resultaten. Slechts één op vijf rokers gaf aan naar aanleiding van de economische crisis minder rookpauzes te nemen.
Een woordvoerder van OnePoll gaf te kennen dat de resultaten wellicht kwaad bloed zullen zetten bij werkgevers en niet-rokende collega’s. “Ieder kantoor heeft wel een aantal werknemers die af en toe buiten een sigaretje gaan roken. Het is ontstellend dat rokers een uur per dag minder werken. Geen enkele werknemer zou wegkomen met vier koffiepauzes van vijftien minuten per dag.”
De studie wees ook uit dat één op tien rokers wel eens naar buiten durft te glippen voor een babbel, zonder zelfs maar een sigaret op te steken.
(mo)  
7 oktober 2010Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Als ik wil roken, moet ik langs de prikklok. Mag mijn baas die pauzes zomaar aftrekken van mijn werkuren?
Voor het rookverbod van kracht ging op 1 oktober 2006, kon je aan je bureau tegelijkertijd werken en roken. Het rookverbod heeft dit praktisch onmogelijk gemaakt.
Op de werkvloer mag er sinds 01/01/06 niet meer worden gerookt. Sinds die datum moeten de werknemers dus naar buiten gaan om te roken, tenzij er in het bedrijf een speciaal rooklokaal voorzien is, want dan mag er uiteraard ook in die ruimte gerookt worden.
Narcisten bezitten vooral negatieve eigenschappen maar ze blijken wel succesvol op de werkvloer. Hun charisma en zelfvertrouwen spelen hierbij een grote rol.
Wie dacht dat enkel harde cijfers en resultaten zakenpartners over de streep halen, think again. Flirten blijkt immers een essentieel onderdeel van zakendoen.
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
Charisma betekent dat mensen aandacht voor je hebben. Een vaardigheid waar velen graag over beschikken, ook in hun werk. Maar hoe krijg je charisma?
Erbij horen bepaalt mee ons werkgeluk. Maar medewerkers die zich verbonden voelen met elkaar en hun organisatie, dat komt niet vanzelf...
Of je dat nu wilt of niet: je kledij is op kantoor een van de eerste zaken waar jij op beoordeeld wordt. “Kleed je voor de job die je wilt, niet voor de job die je hebt.”