Realiseer je dromen in 7 stappen

droomwolk

Iedereen droomt wel eens over zijn/haar toekomst en wil graag bepaalde doelen bereiken. Hoe je ervoor zorgt dat het niet enkel bij vage plannen blijft? We vroegen het aan Annemie Clement, Work-life-balance coach.

Stap 1: Weet wat je wil

Bepaal je raison d’être, je ambities, dat wat je écht wil realiseren in je leven. Denk grondig na over waarvoor je wil herinnerd worden als je er niet meer bent. Zorg ervoor dat dit alle rollen in je leven omvat en het het diepste en het beste in jezelf vertegenwoordigt. Je visie op het leven beïnvloedt meer dan wat ook de keuzes die je maakt. Zo zorg je ervoor dat kiezen niet gelijk staat aan verliezen.

Stap 2: Neem controle over het waar, wat, wanneer en hoe

Hoe doe je dat? Door sturing te geven aan je leven en keuzes te maken om de doelen die je hebt en die belangrijk voor je zijn, te bereiken. Controle nemen is trouwens de bepalende factor in je gevoel om een goede ‘work life balance’ te hebben. Het ontbreken van controle daarentegen zorgt voor een gevoel van stress.

Stap 3: Vergelijk je niet met anderen

Er zal altijd iemand beter of anders zijn. Focus vooral op jezelf en wees je bewust van wat je tot nu toe al bereikt hebt. Denk regelmatig na over waar je dankbaar voor kan zijn in je leven. Probeer anderen niet te overtreffen maar vooral jezelf te zijn. Pas dan ervaar je een positief gevoel over jezelf.

Stap 4: Waar je op focust dat groeit

Waar jij op focust zal functioneren als een magneet. Zorg dat dit in lijn staat met het doel in je leven én dat je dit ook communiceert. Communiceren maakt dat het ook écht wordt. Visualiseer ook: visualisatie is een zeer krachtige tool in het realiseren van dingen. Je programmeert je brein om je droom te verwerkelijken. Je zal minder tijd besteden aan minder belangrijke aspecten van je leven.

Stap 5: Hou een positieve mindset

Postitief in het leven staan zal ervoor zorgen dat mensen ook positief staan ten opzichte van jou. Wat je geeft krijg je ook terug. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’, relativeer en wees dankbaar. Heb aandacht voor het goede in je leven en weet wat je al gerealiseerd hebt. Vergelijk jezelf niet met anderen, maar blijf openstaan voor wat er op je pad komt.Wees realistisch, maar neem (berekende) risico's.

Introduceer een aantal goede gewoontes. Pas time management bijvoorbeeld ook thuis toe, het zal je heel wat tijd besparen. En heb aandacht voor pauzes - wissel inspanning af met ontspanning - en sociaal contact zowel binnen je gezin als in je vrije tijd.

Stap 6: Verdeel je project in behapbare brokken

Heb je last van uitstelgedrag? Verdeel je project in kleine stukken die makkelijk realiseerbaar zijn. Het realiseren van een aantal kleine stappen zal je in een positieve mindset plaatsen en ervoor zorgen dat je je project als realiseerbaar zal zien.

Stap 7: Sluit je dag af met het noteren van je realisaties

Een ‘dankbaarheidsboekje’ is een krachtig middel dat je overal kan gebruiken om je direct goed te voelen en het leven met een positieve blik tegemoet te kijken. Het werkt vooral goed als je 's avonds in bed, vlak voor je gaat slapen, noteert waarvoor je die dag dankbaar bent.

(ac) - Meer info: www.worklifebalanceopleidingencoaching.be 

Meer info over Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé , Persoonlijke ontwikkeling

21/10/2014