Proeven van duurzame mobiliteit met ‘De Testkaravaan komt eraan!’

De Testkaravaan
“Met ‘De Testkaravaan komt eraan!’ kunnen werknemers alternatieve vervoersmiddelen uitproberen.” (Evert De Pauw, diensthoofd mobiliteit provincie West-Vlaanderen)

Het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen rolt dit jaar de mobiliteitscampagne ‘De Testkaravaan komt eraan!’ uit. Werknemers van deelnemende bedrijven kunnen gedurende drie weken een alternatief vervoermiddel uitproberen, en zo zien of ze de auto wat meer op stal kunnen laten.

Net als in de andere Vlaamse provincies richtte de provincie West-Vlaanderen tien jaar geleden een Provinciaal Mobiliteitspunt (PMP) op, met de bedoeling ondernemingen te helpen bij het opmaken van een ‘bedrijfsvervoersplan’ en het stimuleren van een meer duurzame woon-werkmobiliteit.

Dit jaar rolde het PMP ‘De Testkaravaan komt eraan!’ uit, een campagne die erop gericht is om de mobiliteitsgewoonten van werknemers te veranderen. “Het is niet zomaar een sensibiliseringscampagne”, zegt Evert De Pauw, diensthoofd mobiliteit van de provincie West-Vlaanderen. “We stimuleren hiermee mensen om uit te zoeken of ze werkelijk altijd de wagen nodig hebben om naar het werk te komen. ‘De Testkaravaan’ is eigenlijk een erg laagdrempelige proefperiode van drie weken. Werknemers kunnen, zonder dat ze zich definitief engageren, allerlei alternatieve vervoersmiddelen uitproberen: elektrische fietsen, plooi- en bakfietsen, een combinatie van plooifiets en openbaar vervoer, enzovoort.”

Vastgeroeste gewoontes trachten te veranderen, is een hele uitdaging, beseft het PMP. Maar drie weken is een voldoende lange periode om werknemers toe te laten hun routine in vraag te stellen, en te ondervinden of een alternatief vervoersmiddel realistisch is voor hun woon-werkverplaatsing.

Anticiperen op problemen

Het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen stelt voor ‘De Testkaravaan komt eraan!’ 95 (speciale) fietsen ter beschikking. “Aangezien ‘De Testkaravaan’ van bedrijf tot bedrijf trekt, is dat een hele logistieke operatie”, zegt Evert De Pauw. “Voor dit jaar hebben 19 West-Vlaamse bedrijven zich ingeschreven; potentieel goed voor 10.000 deelnemers. De bedrijven zoeken intern zelf naar kandidaten om de alternatieve vervoersmiddelen uit te proberen.”

In principe loopt ‘De Testkaravaan’ ook volgend jaar nog, en voor 2015 hebben zich al 19 ondernemingen geëngageerd. “Het is een overrompelend succes, in deze mate dat we de geplande campagneperiode wellicht nog met een jaar zullen verlengen.”

De Testkaravaan komt eraan! De Testkaravaan komt eraan!
In hoeverre ‘De Testkaravaan’ ook een blijvend resultaat zal hebben, valt af te wachten. Maar dat zo veel West-Vlaamse bedrijven zich blijkbaar toch bewust zijn van het mobiliteitsprobleem, kan het PMP alleen maar toejuichen. “In onze provincie hebben we natuurlijk nog geen mobiliteitsproblemen zoals in bijvoorbeeld Antwerpen of Brussel, maar sommige plekken kunnen we toch al knelpunten noemen, zoals Hoog-Kortrijk”, zegt Evert De Pauw. “Bedrijven die deelnemen aan ‘De Testkaravaan’ zijn vooruitziend en anticiperen op een grotere verkeersstroom in de toekomst, ook in deze provincie.”

Mobiliteitsscan

‘De Testkaravaan komt eraan!’ is maar één middel van het Provinciaal Mobiliteitspunt West-Vlaanderen om het mobiliteitsbewustzijn te vergroten, en mensen de klik te laten maken. “Bedrijven die met vragen rond het woon-werkverkeer zitten, kunnen te allen tijde een beroep doen op onze veldwerkers”, zegt Evert De Pauw. “Die vragen kunnen gaan over parkeerproblemen aan het bedrijf, het eigen vervoerssysteem, het overschakelen van ‘autosolisme’ naar een systeem van carpooling, enzovoort. Het traject begint altijd met een grondige mobiliteitsscan. Waar wonen de werknemers, zijn er alternatieve vervoersmogelijkheden, is het bedrijf vlot bereikbaar met het openbaar vervoer, enzovoort? Daarnaast geeft onze dienst ook advies over kwesties als de fiscale regeling van fietsvergoedingen, bedrijfswagens, bedrijfsfietsen, enzovoort.”

“Een mobiliteitsscan maakt snel heel veel duidelijk. Als het merendeel van de werknemers bij een bedrijf uit de Westhoek 30 km of verder van de onderneming woont, heeft het uiteraard weinig zin om de fiets als alternatief voor te stellen”, zegt Evert De Pauw. “Dan kan een carpoolprogramma een optie zijn. Het openbaar vervoer gebruiken is ook een mogelijkheid maar alleen als het bedrijf of bedrijventerrein vlot bereikbaar is, en daar knelt nog vaak het schoentje.”

Kostenbesparend

Van ‘collectief bedrijfsvervoer’ wordt steeds vaker afgestapt ten voordele van meer ‘modernere’ systemen. Steeds minder bedrijven doen een beroep op een autocarbedrijf om overal in de provincie mensen op te halen. “Dat is duur en weinig efficiënt”, zegt Evert De Pauw. “Een bedrijf als CNH Industrial maakt nu bijvoorbeeld gebruik van een uitgebreid carpoolsysteem. Een ander modern systeem waar wij zelf mee aan de basis liggen, is de Havenbus Zeebrugge. Dit systeem van minibussen brengt mensen vanuit Brugge rechtstreeks naar de haven van Zeebrugge, een weinig toegankelijk industriegebied voor fietsers en openbaar vervoergebruikers.”

Ondernemingen die hun bedrijfsvervoersplan en mobiliteitsbehoefte op een goede manier aanpakken, doen niet alleen hun werknemers een plezier, ze kunnen ook nog eens flink besparen. Evert De Pauw: “Zo is er het voorbeeld van een bedrijf dat de plannen voor een gloednieuw en duur parkeergebouw in de koelkast kon stoppen. Onze analyse maakte duidelijk dat het parkeerprobleem werd opgelost via sensibilisering en een programma om fiets en openbaar vervoer met elkaar te combineren.”

(jd)

Meer info over In de file , Mobiliteit & transport

26/09/2014