Personal branding voor creatieve generalisten

creatieve generalist
Alhoewel het soms wat zoeken is, valt er vaak een rode draad te bespeuren in het verhaal van de creatieve generalist.

Een creatieve generalist is iemand met een breed interesseveld, of iemand die niet te reduceren is tot één titel, job of interessedomein. Wanneer komen zij het best tot hun recht?

Binnen de groep van creatieve generalisten zijn er ook grote onderlinge verschillen, ondermeer wat betreft de manier waarop ze hun interesses beleven.

Zo komen sommigen het meest tot hun recht als ze meerdere projecten/rollen tegelijkertijd opnemen, en gaan anderen liever ‘serieel’ te werk, of via één interesse per keer.

Uitdagingen bij het profileren

Creatieve generalisten zijn juist omwille van hun veelzijdigheid soms moeilijk ‘uit te leggen’. Vaak komen ze voor volgende uitdagingen te staan wanneer hen de vraag gesteld wordt “En, wat doe jij?”:

  • Het is teveel om op te sommen ...
  • De luisteraar kan niet volgen
  • Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Het gevoel dat je ‘een vakje’ moet kiezen

De oplossing is nabij! 

Praat vanuit jouw talenten en sterktes

Anderen hebben er niet veel aan als je jezelf beschrijft als “Ik ben een generalist”. Het geeft geen concreet beeld, en iedereen heeft er zo zijn eigen interpretaties bij. Praten vanuit jouw talenten daarentegen, geeft wél nuttige info. Een paar voorbeelden:

  • “Ik ben een geboren probleemoplosser, en zet dit talent graag in op volgende domeinen (…)
  • ”Ik ben een ‘leermachine’ en kan de opgebouwde kennis nadien ook op een toegankelijke manier overbrengen op anderen.”
  • “Ik ben op mijn best als ik ideeën mag spuien en ‘out of the box’ mag denken.”

Let op, alleen je talenten opsommen zal niet voldoende zijn. Leg de brug met de context en de noden van jouw gesprekspartner: wat kunnen jouw talenten precies betekenen voor hem/haar?

Voor meer inspiratie in verband met mogelijke talenten, lees ook: Waarom generalisten ook experts zijn.

Ontdek en gebruik jouw rode draad

Start niet met een opsomming van wat je doet, maar wel met wat het effect daarvan is. Bijvoorbeeld: “Ik help mensen een job te vinden waar ze energie en voldoening uithalen” in plaats van “Ik ben loopbaancoach”.

Alhoewel het soms wat zoeken is, valt er vaak een rode draad te bespeuren in het verhaal van de creatieve generalist. Een rode draad kan een idee zijn, een filosofie, een drijfveer … Volgende pistes kunnen jou op weg helpen:

1. Eén groot overkoepelend thema
Kan je jouw interesses onder één grote noemer plaatsen? Interesses zoals gezonde voeding, beweging, massage enzovoort kunnen allemaal gegroepeerd worden onder ‘gezondheid’, bijvoorbeeld.

2. Jouw ‘waarom’
Jouw ‘waarom’ is jouw persoonlijk missie, zeg maar. Managementgoeroe Simon Sinek ontwikkelde een model om te verklaren wat maakt dat mensen zich laten inspireren en beïnvloeden door een boodschap. Volgens hem moet je 3 vragen beantwoorden als je iemand wil beïnvloeden met jouw verhaal, vertrekkend vanuit de eerste vraag:

  • Waarom doe je de dingen die je doet?
  • Hoe doe je de dingen die je doet?
  • Wat doe je precies?

 

Het antwoord op de ‘waarom’-vraag kan soms een perfecte weergave zijn van jouw rode draad, of je op zijn minst een aanwijzing geven.

3. Een overkoepelende identiteit of rol
Is er een bepaalde identiteit of rol die je steeds ziet terugkeren doorheen jouw verschillende interesses? De rol van ‘probleemoplosser’, of de rol van ‘mentor’, bijvoorbeeld.

4. Jouw ‘tribe’
Bij welk type mensen kan jezelf zijn en kan je fouten maken? In wat soort omgeving kom jij het meeste tot jouw recht?

Last but not least ... storytelling

Eénmaal je meer zicht hebt op jouw profiel is het de kunst om deze informatie in een helder en aantrekkelijk verhaal te gieten. Praten vanuit jouw talenten, drijfveer of rode draad geeft je gesprekspartner elementen waarmee hij/zij zich kan verbinden.

Zorg er wel voor dat het verhaal authentiek blijft, dat er voldoende concrete voorbeelden inzitten én dat het ergens aansluit bij de leefwereld van de andere partij.

Succes!

(sd) - Bron: Creatievegeneralist.be 

Creatieve generalist is een project gericht naar mensen die "niet in één hokje passen". Silvia Derom, professionele coach en zelf creatieve generalist, gelooft dat veel mensen niet tot één interesse, passie of talent herleid kunnen worden. Thema’s zoals ‘Vind jouw rode draad’ en storytelling komen uitvoerig aan bod in haar coachings- en trainingsprogramma. 

20/01/2015

  • 20 januari 2015