Pendelen tussen Evere en Parijs … Valérie Pierre leidt Nikon Frankrijk en Belux

Valérie Pierre
"In België wordt pragmatischer en efficiënter gewerkt dan in Frankrijk." (Valérie Pierre, General manager Imaging, Nikon France/Belux)

Valérie Pierre is general manager van de Imaging-afdeling van Nikon France/Belux. Zij verdeelt haar tijd tussen het Belgische kantoor in Evere en het Franse hoofdkantoor in Parijs. Volgende week brengt ze echter door in Keulen, waar maandag de fotografiebeurs Photokina van start gaat.

Photokina is al sinds 1950 een vaste afspraak voor de camera- en fotografiewereld. Valérie Pierre, general manager van de Imaging-afdeling van Nikon France/Belux, is er bijna een hele week. Haar agenda is goed gevuld met persvoorstellingen en afspraken met contactpersonen uit de retailbranche.

Pierre: "Een beurs als Photokina is voor onze klanten heel belangrijk om te zien hoe de fotosector het stelt, om te horen wat de ambities van een merk zijn. Hoe een bedrijf zich op Photokina presenteert, geeft een goed idee van de gezondheid van dat bedrijf. We willen onze retailers verzekeren dat er over fotografie nog veel te vertellen valt.”

Sales én marketing

Valérie Pierre deed haar eerste werkervaringen op bij Accenture en BASE. Daarna werkte ze bij Sony Belgium, eerst in marketing en daarna in sales, waar ze verantwoordelijk werd voor de key accounts, zeg maar de grootste en belangrijkste klanten. In 2010 werd ze country manager van Nikon Belux. "Een van de redenen waarom Nikon mij heeft aangeworven, is net die ervaring op het vlak van sales én marketing", zegt ze.

In oktober 2013 kreeg Valérie Pierre de leiding over de Imaging-afdeling van Nikon Frankrijk en Belux. Deze afdeling brengt de fototoestellen en objectieven, maar ook de verrekijkers van het Japanse merk op de markt. "We doen de marketing en verkoop van alle Imaging-producten, en bieden verkoopondersteuning aan de retailsector in Frankrijk, België en Luxemburg."

De agenda van een GM

Als general manager leidt Valérie Pierre een team van tachtig mensen, waarvan veertien in de Belgische vestiging in Brussel. "Ik ben verantwoordelijk voor het sales- en marketingplan voor de volgende drie jaar, en voor de dagelijkse opvolging ervan. We moeten het plan aanpassen waar nodig, en acties opzetten om onze doelstellingen te halen. Mijn week is gesplitst tussen twee landen. Normaal werk ik van maandag tot woensdag in Parijs; donderdag en vrijdag ben ik ofwel in België ofwel op het Europese hoofdkantoor in Amsterdam."

Haar werkweek begint steeds met een salesmeeting. "Daar bekijken we waar we staan, en wat de vooruitzichten zijn op korte en middellange termijn. Daarna heb ik een vergadering met de marketing- en de salesdirecteur om acties te bespreken en eventuele problemen op te lossen. Uiteraard rapporteer ik regelmatig aan het Europese hoofdkantoor over de lokale situatie."

Als general manager besteedt Valérie Pierre ook heel wat tijd aan personeelsbeleid. "De fotobusiness verandert, en dat betekent dat we ook onze structuur en functies moeten aanpassen. En er zijn altijd mensen die zelf van functie willen veranderen."

Twee culturen

Werken in België en Frankrijk is vergelijkbaar maar toch anders, vertelt Valérie Pierre. "Omdat België een kleinere markt is, zijn de teams er per definitie kleiner. Maar ze moeten wel dezelfde taken uitvoeren. Daarom moeten we in België pragmatischer en efficiënter kunnen werken. In Frankrijk werken er bijvoorbeeld drie mensen rond digitale media, terwijl dat in België maar één onderdeel van iemands takenpakket is."

Valérie Pierre merkt ook dat Frankrijk een formelere arbeidscultuur heeft. "In België gaat het allemaal wat losser, en dat stimuleert de creativiteit. Belgen zijn sneller geneigd om hun mening te geven in vergaderingen." Fransen vergaderen graag en lang, maar zijn wel resultaatgerichter dan Belgen, vindt Valérie Pierre. "Een vergadering is niet afgelopen voor er een oplossing gevonden is. In België hebben we de neiging om er eens een nachtje over te willen slapen, en een beslissing uit te stellen."

Valérie Pierre heeft voor twee Japanse bedrijven gewerkt, en merkte duidelijke verschillen tussen de twee. "Sony is een veel groter bedrijf. Het is georganiseerd in aparte businessunits, wat leidt tot interne competitie. De strategie wijzigde er nogal eens. Nikon is kleiner; de sfeer is er meer die van een familiaal bedrijf. De focus ligt bij Nikon op één productgroep. Daardoor is er meer continuïteit in de strategie. Nikon maakt al bijna honderd jaar optische producten, en die legacy is erg belangrijk."

Optimisme

De camerasector heeft te kampen met teruglopende verkoopcijfers, geeft Valérie Pierre toe. "We zien heel duidelijk dat compactcamera's gekannibaliseerd worden door smartphones." Door een verschuiving van goedkope compactcamera's naar de duurdere toestellen valt de omzetdaling al bij al mee. "Als je kijkt naar waarde, gaan we met Nikon terug naar het niveau van 2009-2010, wat op zich een heel goed jaar was."

Maar Valérie Pierre is optimistisch over de toekomst. "Er is veel interesse voor fotografie in het algemeen. En een kwart van de mensen die nu met een smartphone fotograferen, is eigenlijk niet tevreden over de kwaliteit. Zij overwegen dan meestal om een reflexcamera te kopen, en dat is nu net onze core business." Zij verwacht dat de reflexcamera opnieuw in de top-5 van eindejaarsgeschenken zal prijken. Op haar agenda voor Photokina staan alvast afspraken met retailers om acties voor de eindejaarsperiode af te spreken.

(wv) 

Meer info over Bazen

11/09/2014

  • 11 september 2014
  • Bazen