Pa zoekt werk ... en zoon zoekt mee

De kans dat je deze sollicitatie-actie al in je Twitter feed hebt zien verschijnen is vrij groot. Danny Bormans, 49, was al even op zoek naar werk via de traditionele kanalen, zonder succes. Samen met zijn zoon besloot hij het heft in eigen handen te nemen.

28 mei 2015

Delen

“Blijven doorzetten en positief blijven!”

Al een maand of zeven was Danny Bormans op zoek naar een job. Hij doorliep verschillende sollicitatieprocedures, ging op gesprekken en hield vacatures in het oog, maar er kwam uiteindelijk niets concreet of uitdagend uit de bus.

Te sterk?

Met een diploma Toegepaste Economie van de KULeuven en ervaring in de financiële sector (CERA bank) en energiesector (verantwoordelijk voor Customer Service en Sales en Marketing bij BP Belgium en ESSO/Orion Trading Energy) heeft Bormans nochtans een sterk profiel. Misschien iets te sterk.

"Mijn leeftijd bleek een nadeel te zijn," getuigt Bormans. "Maar zeker niet alleen leeftijd." Hij zegt ook dat jobonderhandelingen vaak afsprongen als het neerkwam op loonsverwachting. Hoewel hij zich flexibel wou opstellen en zijn verwachtingen realistisch waren in lijn van zijn ervaring en sector, bleek het minder realistisch naar de huidige markt toe. "Uiteindelijk vroeg ik werkgevers gewoon om zelf een indicatie te geven van hun verwachtingen."

Blijven doorzetten

Danny was vooral actief op zoek naar een nieuwe uitdaging, liefst iets lange termijn. Een project waar hij zijn tanden in kon zetten en een bedrijf waar een goede fit zou zijn met de mensen en de bedrijfscultuur. "Ik ben liever twee maanden langer niet actief, dan dat ik een verkeerde keuze maak."

Toch verloor hij de moed niet. Zijn motto: "Blijven doorzetten en positief blijven!"

"Ik ben een langeafstandsloper en loop marathons. Op een bepaald moment wordt dat ook even moeilijk, of heb je geen zin meer, dan moet je doorbijten. Ik liep onlangs de Riga marathon, reeds de veertiende marathon, het geheim is om positief te blijven denken. 100% achter jezelf blijven staan, dat kan ik aan iedereen aanraden."

Website

Na enkele vruchteloze sollicitaties via de reguliere kanalen vonden vader en zoon Bormans het tijd om het over een andere boeg te gooien. Danny’s zoon kwam met het idee aanzetten om een website te creëren.

Danny: "Ik dacht: ‘Laten we het maar proberen, als we het niet proberen gaat het sowieso niet lukken.’" Zoon Thomas, die aan Thomas More Mechelen interactieve multimedia studeerde, ontwierp het stramien en bereidde de website voor. Vader Danny vulde de contentkant aan. Mijnpazoektwerk.be was geboren en werd gelanceerd op Twitter.

"We hebben de website op maandagmiddag online gezet. Er kwam enorm veel reactie, veel retweets ook. We konden dus rekenen op een goede verspreiding. Na 2 dagen hadden we al rond de 30.000 personen bereikt," vertelt Danny, nog steeds onder de indruk. "Er staat ook een teller op de website zelf. We zaten al snel aan een duizendtal bezoekers."

E-mail

Danny besloot om het niet alleen bij Twitter te houden, maar om zijn netwerk ook via e-mail aan te spreken. Hij koos ervoor om een professioneel e-mailprogramma (Mailchimp) te gebruiken in plaats van Outlook, om zo een goede indruk achter te laten bij de HR-contacten in zijn netwerk. Een goede zet, zo bleek.

Zijn telefoon stond plots roodgloeiend. Hij werd gecontacteerd door heel wat (HR-) bedrijven waar hij zelf nog niet eerder contact mee had gehad, maar ook oude HR-contacten wilden opnieuw een poging wagen om hem aan werk te helpen. De Mijnpazoektwerk-campagne leverde heel wat interessante leads en aanbiedingen op.

Vast werk

Er kwam een tijdelijke consultancy opdracht uit de bus. Het zou maar voor 3 weken zijn en op zelfstandige basis, maar als het goed ging konden er ook andere projecten uit voortkomen en kon de samenwerking verlengd worden. Iets waar Bormans zijn creativiteit wel in kwijt kon en een uitdaging die zeker in zijn kraam paste.

Tijdens deze opdracht kwam er nog een interessante vacature op hem af: Teamleader Customer Service bij KONE Corporation. Iets waar hij meteen opsprong, doch onder voorwaarde dat hij zijn ander project nog mocht afronden.

Sinds 27 april is Danny dus in dienst bij KONE Corporation, een onderneming die zich toelegt op het ontwerp, de productie, vermarkting en het verlenen van diensten op liften, roltrappen en automatische deuren. Het bedrijf wist hem niet alleen te overtuigen met een uitdagende job, maar ook qua bedrijfscultuur was het wat hij zocht: een sterke human factor en een bedrijf dat investeert in zelfontplooiing. KONE biedt Danny opleidingsmogelijkheden, de kans om ideeën te delen en ze appreciëren initiatiefnemers en innovatie.

Een mooi einde voor deze creatieve campagne of een mooi begin. "Wie zien wel wat de toekomst brengt," besluit Danny optimistisch.

(sjv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.