Opmerkelijke carrièrewendingen dankzij Toekomstonderwijs: ‘Nooit te oud om te leren’

“Ik dacht dat ik te dom was om een diploma te behalen, maar het bleek wonderwel allemaal goed te lukken.” (Alice Roothooft, rechter en ex-poetsvrouw)

Op latere leeftijd nog die jarenlang gekoesterde droom najagen, de drang naar een nieuwe uitdaging vorm geven of noodgedwongen op zoek moeten naar ander werk. Ook al ontbreekt het u op dat moment aan een diploma secundair onderwijs. De Centra voor Volwassenenonderwijs (CVO) bieden uitkomst. Met soms verrassende carrièrewendingen tot gevolg, leren we bij Toekomstonderwijs Hoboken.

Het centrum in Hoboken zit, na 35 jaar onafhankelijkheid, sinds kort onder de koepel van het provinciaal onderwijs. Samen met CVO provincie Antwerpen telt de provincie nu twee scholen voor volwassenenonderwijs. Het centrum in Hoboken is het enige in de regio Antwerpen dat ASO-opleidingen voor volwassenen aanbiedt.

“Toekomstonderwijs is gespecialiseerd in diplomagericht onderwijs. Er zijn twee manieren om als volwassene het diploma secundair onderwijs te behalen. Je volgt een ASO-opleiding of je combineert de opleiding Aanvullende Algemene Vorming met een diplomagerichte beroepsopleiding. De cursisten kiezen voor een traject op maat dat verder gaat dan enkel het verwerven van kennis. We coachen met aandacht voor de totale persoon, vanuit de eigen talenten en met ondersteuning voor persoonlijke uitdagingen. Dit zien we als sleutel om de slaagkansen te verhogen, op de arbeidsmarkt of in het hoger onderwijs. Tegelijk versterken we het zelfvertrouwen en de motivatie om deel te nemen aan de veranderende maatschappij”, verduidelijkt pedagogisch directeur Ad Doom.

Van lasser tot leerkracht wiskunde

Dat is ook hoe Wendy Vermoesen (31) uit Edegem het heeft ervaren. Sinds dit schooljaar is ze in KTA da Vinci in Edegem aan de slag als leerkracht wiskunde en wetenschappen, een jarenlang gekoesterde droom.

“Bij Toekomstonderwijs krijg je een persoonlijke trajectbegeleider en de school heeft ook een heel groot zorgteam om waar nodig bij te staan. Het voordeel is ook dat de lessen in blok worden gepland zodat je dit toch nog kan combineren met een job”, vertelt ze.

Wendy Vermoesen
Wiskunde was altijd al haar passie. Maar een halfjaar voordat ze zou afstuderen, moest Wendy vanwege een moeilijke thuissituatie afhaken. Ze probeerde nog wel via de centrale examencommissie haar diploma secundair onderwijs te behalen, maar de combinatie werk en studeren was erg zwaar en zo raakte haar studie op het achterplan.

Na verschillende jobs te hebben uitgeoefend, werd Wendy uiteindelijk lasser. Maar nadat ze betrokken raakte in een zwaar auto-ongeval, kreeg ze haar medisch ontslag. Met de handen werken, was geen optie meer. Zo kwam Wendy bij Toekomstonderwijs terecht.

“Ik heb er niet alleen de kans gekregen mijn ASO-diploma te behalen, de ervaringen die ik er had, hebben mij ook extra gemotiveerd om mijn jarenlange droom na te jagen”, vertelt Wendy. “De passie waarmee de leerkrachten er hun job uitoefenden, heeft er mee voor gezorgd dat mijn beeld dat ik van de job had nog werd versterkt. Zo wist ik zeker dat het dit was wat ik wilde doen. Ik heb het altijd fijn gevonden anderen iets te kunnen bijbrengen. Al in het middelbaar gaf ik graag bijles aan mijn klasgenoten.”

Na het behalen van haar ASO-diploma trok Wendy naar de universiteit voor een master wiskunde. “Maar omdat ik geen vrijstelling kreeg van de RVA – omdat de studies niet rechtstreeks tot een knelpuntberoep leiden – moest ik dit combineren met een job en dat bleek uiteindelijk te zwaar. In 2014 ben ik dan begonnen aan Thomas More met mijn studies voor leerkracht wiskunde en fysica. In juni dit jaar ben ik afgestudeerd.”

Van poetsvrouw tot rechter

Het verhaal van Alice Roothooft (62) is al even opmerkelijk. Ooit was ze poetsvrouw bij het OCMW, sinds oktober vorig jaar oefent ze de functie uit van assessor in strafzaken bij de strafuitvoeringsrechtbank van Antwerpen, kamer voor de bescherming van de maatschappij.

“Ik was zestien toen ik van school ben gegaan. Toen ik 37 was en als poetsvrouw bij de gemeente Schoten aan de slag was, wekte een affiche van, toen nog, Tweedekansonderwijs Antwerpen mijn aandacht. Omdat ik van mening was dat ik wel wat algemene kennis kon gebruiken, stapte ik er naartoe en heb ik uiteindelijk een traject van drie jaar gevolgd. Ik had nochtans niet meteen de bedoeling om mijn diploma te behalen. Ik dacht dat ik te dom was om een diploma te halen”, vertelt Alice.

“Maar het bleek wonderwel allemaal goed te lukken en dat was de trigger om voort te studeren. Omdat het altijd wel in mijn interessesfeer had gelegen, ging ik aan de universiteit criminologie studeren. Elk jaar wist ik met onderscheiding af te werken, wat toch mee een bewijs is dat de vooropleiding bij het CVO zeker goed was”, zegt ze.

Via Selor, het selectiebureau van de federale overheid, kwam ze zo bij het Justitiehuis in Antwerpen terecht. “Van december 2000 tot oktober vorig jaar was ik daar aan de slag als justitieassistent. Intussen nam ik deel aan de examens voor de strafuitvoeringsrechtbank waar ik nu dus als rechter aan de slag ben, als een van de twee assessoren als rechterhand van de beroepsrechter. Van poetsvrouw tot rechter, ik leef echt de American dream”, lacht Alice.

“TKO was voor mij niet alleen een school, maar een heel sociaal gebeuren. De relatie met de leerkrachten is heel anders. Samen met de medestudenten en leerkrachten vormden we een plezante bende. Zo gingen we geregeld samen op stap. Dat maakte het heel aangenaam en daar heb ik heel veel steun aan gehad”, getuigt Alice.

(br) - Foto: (fp) - Meer info: www.toekomstonderwijs.be 

Meer info over Welke job past bij mij? , Opleidingen , Diploma's , Persoonlijke ontwikkeling

22/09/2017