Oostkampse Advionics gaat vol vertrouwen nieuwe levensfase in

“De onrust bij onze 150 medewerkers is inmiddels voor een groot deel verdwenen.” (Jan Staessens, Director business development & marketing Advionics)

Het vroegere Cassidian uit Oostkamp veranderde net voor de zomer van naam en heet nu Advionics. Maar het gaat veel verder dan een nieuwe vlag. Nu Advionics niet meer tot de Airbus-groep behoort, kan het een meer onafhankelijke koers varen en een bredere strategie volgen.

Advionics staat voor ADVanced avIONIC Solutions. Het bedrijf werd al in 1960 opgericht door Siemens, en is dus al ruim vijftig jaar thuis in Oostkamp. In 2002 werd het een onderdeel van EADS – intussen de Airbus Group – meer bepaald de tak Airbus Defence & Space. Begin dit jaar werd de onderneming overgenomen door de Zwitserse private-equity-speler Parter Capital Group AG.

“We produceren en assembleren hier al ruim een halve eeuw complexe mechanische onderdelen, printplaten en bekabeling voor lucht- en ruimtevaart en defensietoepassingen”, verklaart Jan Staessens, director business development & marketing.. “De voorbije maanden is hier in Oostkamp heel wat veranderd. In 2013 besliste Airbus om zijn divisie Defence & Space te herstructureren, waardoor ons bedrijf te koop werd aangeboden.”

Je zou kunnen stellen dat het voor Advionics, voorheen Cassidian Belgium, comfortabel was om een onderdeel te zijn van een grote en tot de verbeelding sprekende groep, en dat was het deels ook. “Daar zijn inderdaad voor- maar ook nadelen aan verbonden”, bevestigt Jan Staessens. “Het nadeel is dat je als deel van zo’n grote groep minder slagkracht en flexibiliteit hebt, en niet erg autonoom kunt handelen. Op het laatste ondervonden we steeds meer dat we onvoldoende opdrachten binnenkregen vanuit de Airbus-groep, waardoor we al in 2012 een strategie uitwerkten om van puur productiebedrijf voor de divisie Airbus Defence & Space te evolueren naar een onderneming die zich ook op andere klanten en andere markten kon richten, en naast productie- ook ontwikkelingsactiviteiten kon aanbieden.”

Andere markten bewerken

Sinds begin dit jaar staat Advionics helemaal op eigen benen. De niche-industrie waarin het actief is, spreekt bij het grote publiek tot de verbeelding. Maar de toepassingen van de technologie waar het in Oostkamp om draait, zijn legio, ook in verrassend veel andere sectoren. En dat opent nu perspectieven.

“Wij ontwikkelen en produceren onder meer complexe radarsystemen. Nu is het de bedoeling om onze expertise ook te gebruiken voor andere niche- en bredere industriële markten waarin er vraag is naar onze kennis van onder meer hoogfrequentietechnologie, en waar hoge eisen worden gesteld aan de kwaliteit van de producten”, zegt Jan Staessens.

“We willen de komende tijd onze scope dus gevoelig verruimen. Deze RF-technologie kan ook ingezet worden in de medische sector, in heel wat telecommunicatietoepassingen, broadcasting, ... noem maar op. Tegelijk willen we er wel over waken dat we sterk blijven staan in onze nicheactiviteiten. Zo willen we zeker geen massaproducent worden met heel grote stukaantallen. Daarin ligt niet onze sterkte; die ligt veeleer in de productie van kleine en middelgrote hoeveelheden van hoogkwalitatieve en hoogtechnologische producten, en de ontwikkeling ervan.”

Werken aan een nieuwe organisatie

De nieuwe strategie van Advionics is sinds een halfjaar om zelf actiever de markt op te gaan en nieuwe afzetgebieden te verkennen. “Zo zijn we nu al actief op het vlak van teststations voor de ruimtevaart en willen we ruimer onze diensten aanbieden aan veel meer bedrijven binnen de luchtvaartsector, ruimtevaart en defensie”, zegt Jan Staessens. “Op dat gebied zijn er nu geen grenzen of beperkingen meer.”

De grootste uitdaging voor Advionics was de organisatie van het bedrijf aanpassen aan de nieuwe aandeelhoudersstructuur – met een financiële investeerder die ook andere industriële bedrijven in portefeuille heeft – en een bredere toekomststrategie. “Dit vergt een heel andere manier van werken dan in het verleden, maar stap voor stap krijgt de nieuwe organisatie vorm. We mogen intussen stellen dat de onrust bij onze 150 medewerkers, die er logisch was toen we ‘in de etalage stonden’, inmiddels voor een groot deel verdwenen is. Ook al omdat we de nieuwe strategie herhaaldelijk en goed gecommuniceerd hebben, en het nu zichtbaar wordt dat er heel wat in beweging komt dat binnen de Airbus-groep niet altijd mogelijk was.”

(jd) - Foto: (gf) - Meer info: www.advionics.be 

Meer info over Mobiliteit & transport

01/09/2015