Ook jobadvertenties kunnen mannelijk of vrouwelijk zijn

job vergrootglas

Jobadvertenties moeten genderneutraal zijn. Ze mogen niet gericht zijn tot mannen of vrouwen. Maar ook met woorden kan een werkgever eerder mannen of vrouwen aantrekken.

Een studie, gepubliceerd binnen de American Psychological Association, onderzocht het effect van gender wording in jobadvertenties en -omschrijvingen op sollicitanten. Ze wilden nagaan of bepaalde woorden zich meer tot mannen dan wel tot vrouwen richten.

Mannelijke vs. vrouwelijke woorden

Voorafgaand hadden de onderzoekers al vastgesteld dat vrouwen in hun spreken meer emotionele en sociale woorden gebruiken dan mannen. Daarna gingen ze aan de slag met jobomschrijvingen die ze haalden uit de database van de U.S. Departement of Work. Op basis daarvan stelden ze een lijst op van mannelijke en vrouwelijke woorden die ze in die jobomschrijvingen tegenkwamen.

De mannelijke lijst zag er ongeveer zo uit: actief, ambitieus, analytisch, competitief, dominant, vastberaden, onafhankelijk, uitdagend, besluitvaardig … Op de vrouwelijke lijst stonden de volgende woorden: toegewijd, verbonden, medewerkend, loyaal, verantwoordelijk, vertrouwen, ondersteunend …

Twee versies

Toeval of niet: de mannelijke woorden vonden de onderzoekers vooral terug in de jobomschrijvingen van functies die vooral door mannen werden ingenomen en vice versa. Wat betekent dit voor jobadvertenties? De onderzoekers gingen ervan uit dat mannelijke woorden in een jobadvertentie vrouwen er op attent maken dat de functie niet bij hen past.

Om die hypothese te testen, lieten de onderzoekers 96 willekeurige sollicitanten twee versies van dezelfde jobadvertentie lezen: een met vrouwelijke woorden en een met mannelijke woorden.

De mannelijke versie van een advertentie waarin om een verpleegkundige werd gevraagd, las als volgt: ‘Wij zijn vastberaden om iedere individuele patiënt te voorzien van een superieure behandeling.’ De vrouwelijke versie daarvan was: ‘We engageren ons om de beste zorg te verlenen op maat van onze patiënten.’ 

De omschrijving van een ingenieursbedrijf, kreeg deze mannelijke toets: ‘Wij zijn een dominant ingenieursbedrijf met een toonaangevend cliënteel. We zijn vastberaden om beter te presteren dan de concurrentie.’ De vrouwelijke versie: ‘Wij zijn een gemeenschap van ingenieurs die goede relaties onderhoudt met heel wat tevreden klanten. We zijn het idee om ingenieurs te verstaan erg toegewijd.’ 

Foute woorden

Na het lezen van de verschillende versies, moesten de sollicitanten de advertenties punten geven op aantrekkelijkheid en herkenning. De resultaten lieten zich raden. Vrouwen vonden de mannelijke jobomschrijvingen minder aantrekkelijk dan de vrouwelijke versies van dezelfde advertenties, ook als het om jobs ging die vooral door mannen of vrouwen worden uitgeoefend. De onderzoekers stelden ook vast dat vrouwen zich meer aangetrokken voelen tot mannelijke jobs als de jobomschrijving genderneutraal was.

Conclusie van het onderzoek: rekruteerders riskeren de aandacht van talentvolle sollicitanten te verliezen, enkel en alleen omdat ze de foute woorden gebruiken.

(wv) 

Meer info over Hoe jobadvertenties lezen?

08/03/2013