Onboarding is het nieuwe rekruteren

In tijden van talentschaarste is het verwelkomen van dat talent of onboarding meer dan ooit van tel. Ook hierbij geldt: ‘keep is the new get’. Want er gaapt een kloof tussen wat een bedrijf doet en hoe een nieuwkomer graag aan die nieuwe job begint. “Getalenteerde medewerkers hebben vaak niet het geduld om te wachten. Ze gaan al snel op zoek naar een andere opportuniteit.”

24 april 2018

Delen

“60 procent overweegt op te stappen als hun onboarding-proces niet vlot verloopt.”

Onboarding is een heet hangijzer. Het recente ‘Best Workplace’ evenement van Great Place to Work Institute Belgium stond enkele weken geleden bijvoorbeeld in het teken van onboarding. Om het thema uit te beelden, konden bezoekers zich aanmelden aan een incheckbalie. Voorts werden ze zowel op als naast het podium verwelkomd door stewardessen.

Er werd tijdens dat evenement, mede door Jobat en MARK Magazine, ook een speciale onboarding-award voor bedrijven uitgereikt. AE, Easi en SAS waren genomineerd, uiteindelijk won AE. De jury prees het strak en efficiënt proces rond onboarding bij AE, en tegelijk ook hun menselijke aandacht met onder meer hun welkomdag en -geschenkjes. “Door nieuwe medewerkers meteen aan te spreken met hun naam, voelen ze zich snel welkom. En door hen simpelweg op voorhand hun firmawagen te overhandigen, maak je het hen makkelijker”, klonk het ter illustratie.

Meer dan opleiding

Onboarding is dus veel meer dan een nieuwe medewerker snel duidelijk maken wat zijn takenpakket wordt en welke opleiding er voor hem voorzien is. Die training wordt in een ideaal scenario gekoppeld aan het leren kennen van de collega’s en de bedrijfscultuur. “Een goed doordacht onboarding-proces zorgt voor sneller ingewerkte werknemers die meer vertrouwen hebben in hun functie. Maar het draagt ook bij tot een positieve bedrijfscultuur en teamgeest, en maakt eigenlijk ook dat iemand gelukkiger is in zijn job”, vertelt Maj Buyst, director bij Robert Half.

Toch is goede onboarding vaak nog veraf. Uit onderzoek van Robert Half bij 1.000 Belgische werknemers blijkt dat 35 procent van de bevraagde managers erkent dat hun bedrijf niet over een gedegen onboarding-plan beschikt. Tegelijk zou 60 procent van de bevraagden overwegen om op te stappen in de eerste maand als hun onboarding-proces niet vlot verloopt. “Getalenteerde medewerkers hebben in deze krappe arbeidsmarkt vaak meerdere opties”, oppert Maj Buyst. “Als ze de competentie van een bedrijf of departement al snel in twijfel trekken, hebben ze vaak niet het geduld om te wachten en gaan ze op zoek naar een andere opportuniteit. 45 procent van de Belgische werkgevers geeft aan dat ze dit al meegemaakt hebben.”

Buddy

Cruciaal bij onboarding is dat de nieuwe medewerker zijn rol binnen het grotere geheel ziet, benadrukt Buyst. Verder is het belangrijk dat werkgever en werknemer samen op zoek gaan naar professionele en persoonlijke doelen. Op regelmatige basis een evaluatiemoment inplannen, waar beide partijen terugkijken op zowel professionele als persoonlijke groei, is eveneens aangewezen.

Ook is het zo dat nieuwkomers vaak nogal eens verloren lopen en niet snel genoeg weten waar ze terecht kunnen met bepaalde vragen. Zeker bij grote organisaties kan dat een drempel zijn voor starters om wegwijs te geraken. Vaak wordt daarom aangeraden om een ‘buddy’ (of peter/meter) te voorzien. Dat is dan iemand die persoonlijk verantwoordelijk is voor (een deel van) de onboarding van een nieuwkomer.

Preboarding

Een goede onboarding begint daarenboven nog voor de nieuwe kracht op de werkvloer aanwezig is. Dat betekent – als klassiek voorbeeld – ook dat de IT-afdeling op de hoogte moet zijn van de komst van een nieuwe collega, zodat die laatste bij het binnenwandelen al vrijwel meteen toegang heeft tot de nodige software, data en toestellen.

Bovendien is er vandaag ook meer en meer aandacht voor preboarding: begeleiding nog voordat de medewerker echt is beginnen werken. Dat gaat dan bijvoorbeeld over het op voorhand bezorgen van informatie over de eerste werkdag of job van de nieuwe medewerker. “Door preboarding toe te voegen aan de klassieke onboarding kunnen nieuwe medewerkers zich beter en sneller voorbereiden op hun nieuwe functie”, aldus Hélène Ernotte, HR-manager bij softwarebedrijf SAS, dat midden 2017 effectief begon met preboarding en voor hun hele proces ook een digitaal platform en een bijhorende mobile app voorziet. “Bovendien raken ze zo al vertrouwd met hun werkomgeving”, stelt ze vast.

Een goede on- en preboarding zorgt er tenslotte ook gewoon voor dat een bedrijf de verwachtingen van tijdens de sollicitatie inlost. Het moet de keuze van de nieuwkomer bevestigen. Want wat voor verkoop en voor klanten geldt, lijkt ook voor rekrutering en HR van tel: behouden is minstens even belangrijk als aantrekken: ‘keep is the new get’.

(wv) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.