Onbeleefdheid kan bedrijf ruïneren

Onbeleefde werknemers kunnen een bedrijf ruïneren

Onbeleefde werknemers brengen bedrijven grote commerciële schade toe. Dat staat te lezen in het boek ‘The Cost of Bad Behaviour’.

De lijst van onbeleefdheden is lang: geïrriteerd kijken wanneer iemand je een gunst vraagt, roddelen, telefoons onbeantwoord laten, boodschappen niet beantwoorden, niet opruimen wanneer men een lokaal verlaat...

Beleefdheid is vaak tijdverspilling

De onbeleefdheid op de werkvloer is de laatste jaren flink toegenomen. Dat gedrag weerspiegelt de maatschappelijke veranderingen en de wijzigingen in hiërarchische omgangsvormen die mensen met elkaar hebben. Werknemers zijn gewend geraakt te krijgen wat ze willen en onbeleefd te reageren wanneer dat niet het geval is. ‘Omdat loyauteit nog amper een item in het bedrijfsleven is, lijkt beleefdheid vaak een tijdsverspilling,' aldus de auteurs.

Hoe hoog lopen de kosten van dit soort gedrag op? Het engagement van de werknemers die onheus worden bejegend vermindert: ze piekeren meer, ze werken minder, ze klagen over hun werkgever bij vrienden en familie, ze spannen zich minder in, ze beginnen uit te kijken naar ander werk…

“Ontevreden airhostessen lazen achteraan in het vliegtuig boekjes. Onderhoudsmecaniciens slapen terwijl ze op een volgend vliegtuig wachten”, aldus de auteurs. Het is evident dat ontevredenheid die voortkomt uit ongewenst gedrag de productiviteit en de klanttevredenheid ondermijnt.

VIDEO: Je kan maar beter je manieren houden op kantoor…

        

Meer info over Ongewenst gedrag

06/08/2009