Nuscience: voer voor wetenschappers

“We zijn allemaal Nuscience’rs.” (Ellen Van Meenen, productmanager, overgestapt uit het onderwijs)

Wie over de E40 rijdt tussen Drongen en Nevele, kan niet naast Nuscience kijken. Achter het hoge, verblindend witte bedrijfsgebouw schuilt een ultramoderne producent van premixen en concentraten: de basis van kwaliteitskrachtvoer voor varkens, kippen en runderen. “Dankzij technologie uit food en farma zijn we hét hightech bedrijf in de sector”, zegt productmanager Ellen Van Meenen.

Nuscience specialiseert zich in voeding voor jonge dieren – vooral biggen – maar ook voor pluimvee en rundvee. Gezondheid is de tweede, sterk groeiende pijler. De nieuwe plant in Drongen die eind 2015 open ging, is de parel aan de kroon van een globaal opererende Belgische groep met meer dan 1.000 medewerkers. “Drongen geldt als het neusje van de zalm op het vlak van productkwaliteit en automatisering”, zegt Ellen Van Meenen.

“De groep investeerde in de beste site op de beste locatie. In Drongen werken we met een honderdtal mensen. Maar de plannen voor kantoorruimte op de nieuwe site zijn al achterhaald: op termijn hebben we meer plaats nodig binnen onze teams Product Management, Development, Quality, logistiek, Marketing, Finance, … Je mag toch rekenen op15 nieuwe vacatures per jaar.”

Allround inzetbaar

Wat houdt Product Management bij Nuscience nu precies in? “Verkoopondersteuning van producten in nieuwe of bestaande markten”, zegt Ellen Van Meenen.“Ons team werkt voor beide business units van Nuscience: Health4U en Nutrition4U. We kijken momenteel uit naar een product manager Pigs. Die zal op focussen op het productportfolio van Health4U, maar tegelijk allround ingezet worden. Ik heb zelf een tijdje aan het hoofd gestaan van Product Management, maar bij Nuscience kan je in samenspraak vlot je jobinhoud aanpassen.”

“Binnen Product Management zijn we met vijf mensen. Ik ben bio-ingenieur in de scheikunde, de anderen zijn dierenarts of bio-ingenieur in andere specialisaties. Landbouw is niet altijd een must als achtergrond, passie voor de agrarische sector dan weer wel. Het multidisciplinaire is erg fijn. En we willen meer zijn dan louter producent en leverancier. Daarom zorgen we dat we zoveel mogelijk weten over elkaars domein. Ik werk voor de drie diersoorten, allround dus, terwijl mijn collega’s zich specialiseren in kippen, varkens of runderen. Zij reizen ook vaak de wereld rond – tot 30 à 40 procent van hun tijd – terwijl ik kies voor een regelmatige job dicht bij huis.”

“Ik ben met IT bezig in mijn job, verantwoordelijk voor de interne communicatie over onze producten via SharePoint, we zijn nauw betrokken bij marketing, … Wat me vooral aantrekt bij Nuscience? Je traject wordt uitgestippeld op basis van je competenties. Je wordt niet in een hokje geduwd. En de werksfeer is zalig: ik heb na mijn studies vijf jaar aan de unief gewerkt en daarna een jaar in het secundair onderwijs, maar na zeven jaar is Nuscience nog altijd mijn eerste industriewerkgever. We zijn allemaal Nuscience’rs: die spirit is er echt wel.”

Hoog niveau

Group HR-manager Siska Bourgeois besluit: “De meeste profielen waar we naar uitkijken zijn technisch, je moet minstens belangstelling hebben voor de sector en bereid zijn om bij te leren. Er studeren heel wat nieuwkomers uit die richtingen af die op zoek zijn naar bedrijven in de sector. En omdat de groepsactiviteit hier zit, hebben we ook afdelingen waarin het nutritionele minder van toepassing is, zoals Finance, HR, Marketing en ICT. Ook bij onze 25 arbeiders ligt het niveau hoog: zelfs de operatoren in de productieplant zijn A2 tot zelfs A1. Ze werken er op een hoger, probleemoplossend niveau met ERP-applicaties ... allemaal in jobs die heel wat voldoening bieden, want we zien weinig verloop.”

“Antibiotica moet er zoveel mogelijk uit”

“Een gezonde veehouderij is in alle opzichten essentieel”, zegt CEO van Nuscience Johan De Schepper. “Gezonde dieren nemen makkelijker voeding op en groeien beter. Met onze producten bieden we een effectief, duurzaam alternatief voor antibiotica. Aromabiotic – de merknaam voor ons product – is een specifieke mix van middellange ketenvetzuren waarmee we rechtstreeks het antibioticagebruik naar beneden kunnen duwen. Daar focussen we in 2016 extra sterk op.”

“Duurzaam ondernemen is belangrijk voor ons: we zitten bijvoorbeeld in onderzoeksprojecten met Colruyt, toch een toonaangevend bedrijf op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onderzoek en ontwikkeling staan centraal: we verkopen geen lucht. Daarvoor werken we samen met universiteiten en instituten. Onze samenstellingen worden uitgebreid getest en Nuscience heeft heel wat patenten lopen. We testen het effect van onze nutriënten op vee en pluimvee bij contract farmers en experimenteren met natuurlijke additieven voor de aquacultuur. Leuk voor onze onderzoekers is dat ze snel de resultaten van hun werk zien omdat we zo marktgericht zijn.”

Eén buitenlandse overname per jaar

“Met Nuscience mikken we regelrecht op de toekomst. Het aandeel dierlijke proteïnen uit vlees – en ook vis – in het voedingspatroon van groeilanden zal stijgen”, aldus De Schepper. “Veel mensen schuiven daar op naar de middenklasse. Voor onze toekomst is dat natuurlijk van groot belang. In China ligt het rendement op 15 biggen per zeug, bij ons is dat eerder 30 tot 34. Er is dus nog werk aan de winkel. We gaan dan ook verder internationaliseren: één buitenlandse overname per jaar is de doelstelling.”

“Nuscience heeft productiesites in groeimarkten als China, Zuid-Amerika en Zuid-, Midden- en Oost-Europa en dichterbij in België, Nederland en Duitsland, en telt klanten in meer dan 80 landen. Voor onze medewerkers betekent dat mondiale carrièremogelijkheden. Onze producten worden in het buitenland enorm gewaardeerd, we hebben gekwalificeerde medewerkers en een prachtige exportinfrastructuur in Gent en in de haven. Wie bij ons werkt, moet dus minstens openstaan voor de internationale dimensie van onze aanpak. Zelf hebben we hier ook Chinese en Oekraïense collega’s, met een multinationale bedrijfscultuur als resultaat. Onze eigen, lokale markten zijn vrij verzadigd. Maar ook hier blijven veetelers vragende partij voor rendabele, gezond en natuurlijk gevoede, voldoende snel groeiende en antibioticavrije dieren.”

(wdh)

22/01/2016

  • 22 januari 2016