Stress
Vorige

1 van 503

Volgende
Volgend artikel:

4 redenen waarom je maar beter niet overgekwalificeerd bent

Nooit meer overwerken: 6 tips!

nooit meer overwerken
Af en toe eens overwerken is een noodzakelijk kwaad. Soms heb je nu eenmaal zoveel werk dat een normale werkdag niet voldoet. Probeer er echter geen gewoonte van te maken, voor je het weet, zit je met een burn-out. Maak dus snel komaf met al dat overwerken aan de hand van deze tips!

1. Werk sneller

Het klinkt simpel, maar sneller werken is al een goed begin. Treuzel niet als er een vervelende taak op je agenda staat. Hoe meer je die opdracht uitstelt, hoe moeilijker het wordt om eraan te beginnen. Begin overigens direct met werken als je op kantoor aankomt. Haal gerust je koffie, maar probeer dat gebabbel met collega’s aan de koffiemachine toch een beetje in te perken.

2. Roep tijdig hulp in

Meestal voel je wel op voorhand dat je bepaalde taken of projecten niet op tijd zult gedaan krijgen. Er is niets mis mee om eens te polsen bij die ene collega, die al de hele dag voor zich uit zit te staren, of hij/zij jou misschien een beetje wil helpen. Loopt het echt de spuigaten uit, spreek je manager er dan over aan en vertel hem dat ondanks alles wat je intussen al gedaan hebt, er toch niet zult geraken.

3. Structureer je werk

Ben je niet met één opdracht per dag bezig, maar moet je dagelijks aan 100 verschillende zaken tegelijk denken? Dan is een takenlijstje voor jou een echte must. Breng er ook een mooie structuur in aan, door de belangrijkste taken bovenaan te zetten. De minder belangrijke opdrachten die onder op je lijstje staan, kunnen dan wellicht gewoon verschuiven naar de volgende dag.

Lees ook: 8 tips voor een gestructureerde werkdag

4. Mailbox af en toe uit

Als je echt stikt in het werk is het niet aan te raden om continu die mailbox te laten openstaan. Hoe je het ook draait of keert, iedere keer je dat geluidje van ‘new e-mail’ hoort, word je afgeleid en heb je de neiging om meteen te checken waarover het gaat. Las daarom specifieke mailmomenten in, ’s ochtends een en eentje in de late namiddag, bijvoorbeeld. Zo krijg je tussendoor toch nog veel gedaan.

5. Koptelefoon op, oortjes in

Zoals uit ons artikel Koptelefoons en oordopjes op kantoor: pro's en contra's blijkt, zijn er voor- en nadelen verbonden aan het opzetten van een koptelefoon op het werk. Als je echt wil doorwerken, kan zo’n koptelefoon misschien wel je redding zijn. Het zorgt er immers voor dat je minder snel afgeleid wordt door collega’s of andere storende factoren.

6. Relativeer

En vergeet nooit … het is ‘maar’ een job! Je gezin, vriend(in) of kameraden zullen het ongetwijfeld ook kunnen appreciëren als je het af en toe wat rustiger aan doet.

(nm)

28 juni 2019
Anderen bekeken ook