Nieuwe uitbater Oostendse luchthaven ziet vooral kansen

Sinds 27 oktober worden de regionale luchthavens van Oostende en Antwerpen niet langer uitgebaat door de Vlaamse overheid, maar door filialen van de Franse groep Egis. Dit moet de luchthavens een nieuwe adem geven. Zeker in Oostende ligt veel werk op de plank.

18 december 2014

Delen

“Oostende zat lang in een negatieve spiraal. Wij willen die doorbreken.” (Marcel Buelens, ceo Internationale Luchthaven Oostende-Brugge)

De privatisering van de regionale luchthavens van Oostende en Antwerpen – wat de uitbating betreft – verliep niet van een leien dakje. Er gingen heel wat jaren overheen, maar sinds eind oktober is de Vlaamse overheid alleen nog verantwoordelijk voor de basisinfrastructuur. De uitbating is nu in handen van twee ‘luchthavenexploitatiemaatschapijen’ (LEM’s) als filialen van de Franse groep Egis. Marcel Buelens is van beide LEM’s de ceo. Hij werkte eerder als ceo voor de Belgische tak van afhandelaar Swissport en leidde van 2003 tot 2006 BSCA, dat de luchthaven van Charleroi uitbaat.

“In Antwerpen zijn we onder een goed gesternte kunnen starten en konden we, nog voor de officiële ‘overdracht’, zowel een nieuwe luchtvaartmaatschappij aantrekken als extra passagierstrafiek van de daar al actieve airlines aankondigen. In Oostende zijn er meer uitdagingen,” zegt Marcel Buelens.

Negatieve spiraal doorbreken

De Internationale Luchthaven Oostende-Brugge, zoals zij officieel heet, was volgens Marcel Buelens de jongste jaren een beetje “de luchthaven van de gemiste kansen.” “Oostende heeft, om allerlei redenen, (te) lang in een negatieve spiraal gezeten. De voorbije jaren zijn noodzakelijke ingrepen niet gebeurd en was er nogal wat negatieve energie. We gaan er nu hard aan werken om dat om te keren. Want alles is hier aanwezig om van de Oostendse luchthaven een mooi verhaal te maken en de mensen die hier werken en actief zijn, willen daar allemaal hun schouders onder zetten.”

Maar het wordt een serieuze klus, en Marcel Buelens vermoedt dat het twee tot drie jaar kan duren voor de luchthaven van Oostende weer rendabel zal zijn. Zowel op het vlak van de cargovluchten als het passagiersvervoer zijn de uitdagingen groot. “Om de luchthaven rendabel te maken, komen we nu zeker 300 tot 400.000 vertrekkende passagiers te kort,” zegt Marcel Buelens. Gelukkig kondigde JetairFly, onderdeel van TUI Travel met hoofdzetel in Oostende, onlangs aan om vanaf april via Oostende ook drie keer per week naar Barcelona te vliegen, en de bestaande verbindingen uit te breiden met vijf extra vluchten. Dat creëert bijkomende activiteiten en nieuwe jobs. “JetairFly is de luchthaven van Oostende de voorbije achttien jaar trouw gebleven, en daar ben ik de maatschappij erg dankbaar voor,” zegt Marcel Buelens.

Troeven uitspelen

Eerder dit jaar kreeg de luchthaven van Oostende een zware klap te verwerken toen de vrachtluchtvaartmaatschappij ANA Aviation aankondigde Oostende in te ruilen voor Luik. Een kleine ramp, want ANA stond in voor 50 procent van de cargovluchten. “Wij waren toen nog niet aan zet hier maar hebben toch geprobeerd die beslissing om te keren, wat niet is gelukt,” zegt Marcel Buelens. “Het komt er nu op aan om op korte termijn het vertrek van ANA Aviation op te vullen met nieuwe activiteiten. Ondanks alles heeft Oostende nog steeds een goede reputatie, en alle faciliteiten voor cargoluchttransport zijn hier aanwezig. Als een cargotoestel van EgyptAir hier landt, verlaten de eerste vrachtwagens het terrein al als het vliegtuig er nog staat. Je zult niet veel luchthavens vinden waar het zo snel kan.”

Naast cargo heeft Egis beslist om op alle fronten te vechten: meer cargotransport, passagiersvervoer en privévluchten aantrekken. “De meeste luchthavens aan zee concentreren zich op vertrekkende trafiek. Wij hebben het voordeel dat de kunststeden Brugge en Gent hier vlakbij liggen. Daardoor moet Oostende ook steeds meer een bestemming kunnen worden,” zegt Marcel Buelens. “In samenwerking met de verschillende toeristische diensten, Westtoer en Toerisme Vlaanderen kunnen we dit realiseren. Om die reden zal onze terminal ook eigentijdser en aantrekkelijker worden aangekleed, en er komt allicht een rechtstreekse busverbinding met het centrum van Brugge.”

Extra activiteiten en jobs

Om de toekomst veilig te stellen, denkt de nieuwe luchthavenuitbater ook aan enkele ‘out of the box’-activiteiten. “Zo zijn de gesprekken met een bedrijf dat in Oostende vliegtuigen wil ontmantelen en de bruikbare materialen wil recycleren, vergevorderd. Als je weet dat in Europa de volgende jaren 1.600 vliegtuigen moeten ontmanteld worden, kan dit een belangrijke nieuwe activiteit zijn.”

Alle plannen samen zouden volgens Marcel Buelens voor een honderdtal extra arbeidsplaatsen kunnen zorgen. Momenteel werken er 800 mensen op de luchthaven.

“Maar er zal dus nog wat tijd moeten overheen gaan voor de nieuwe dynamiek op de luchthaven van Oostende haar vruchten afwerpt,” besluit Marcel Buelens. “De vele commerciële inspanningen die we nu doen, zullen ten vroegste een impact hebben op de winter van 2015-2016, omdat alle luchtvaartmaatschappijen hun beslissingen al in het najaar nemen.”

 

(jd) – Foto: (jdp) 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.