Nieuwe trend: Gamification

games op het werk

Steeds meer bedrijven schakelen games in om hun medewerkers te motiveren en consumenten aan te trekken. Dat blijkt uit een artikel uit het semi-jaarlijkse magazine Deloitte Review.

Het Amerikaanse softwarebedrijf Opower streeft ernaar om een lager energieverbruik bij consumenten aantrekkelijk te maken. Opower probeert dit onder meer te doen door verslagen te maken over je huishoudelijk energieverbruik, die onmiddellijk kunnen vergeleken worden met het energieverbruik van je buren.

Het bedrijf combineert deze verslagen bijgevolg met een online platform waar gebruikers ideeën kunnen uitwisselen en door een goed energieverbruik punten en badges kunnen scoren. Kortom, hoe minder energie je verbruikt, hoe beter je scoort in deze ‘wedstrijd’. Zo helpt het bedrijf consumenten geld uit te sparen en promoot het eveneens een efficiënter energieverbruik op een aangename manier.

‘Gamification’

Dit is een mooi voorbeeld van ‘gamification’: een manier om de essentie van games te vertalen naar het dagelijkse leven in plaats van enkel te focussen op puur entertainment.

‘Gamification’ vindt steeds meer zijn weg naar de werkplek. In 2011 startte de netwerksite Facebook bijvoorbeeld met een sociaal prestatieplatform, genaamd Rypple. Het platform toont de doelstellingen van individuen op hun profielen, voorziet hierover real time feedback voor werknemers en geeft badges wanneer een medewerker zijn doelen heeft bereikt of nieuwe vaardigheden heeft aangeleerd.

Miljardenbusiness?

Volgens Deloitte Review zal de trend de komende jaren alsmaar populairder worden en tegen 2016 uitgroeien tot een echte miljardenbusiness. Van 70 procent van de ‘Global 2000’-bedrijven (een door Forbes opgestelde lijst van 2000 wereldwijde bedrijven op basis van hun omzet, winst, activa en marktkapitalisatie, nvdr.) wordt verwacht dat zij deze praktijk al tegen 2014 zullen hebben overgenomen.

(nm) – Businessinsider.com 

Meer info over Persoonlijke ontwikkeling , Welzijn

13/09/2013