Netwerk jezelf een job

De VDAB vroeg aan 950 werkgevers hoe ze nieuw personeel aantrekken. Naast advertenties en jobsites blijken vooral het eigen personeel en de bedrijfsrelaties een populair kanaal. Voor social media moet het beste nog komen.

Sociale media, nog geen grote revolutie

Uit het VDAB-onderzoek naar het aanwervingsgedrag van bedrijven blijkt dat social media wel gekend zijn, maar nog niet voor dé grote revolutie zorgen. Een rondvraag van onze redactie op Twitter leert dat een job vinden via dat kanaal vooralsnog vooral is weggelegd voor wie zelf in de e-sector aan de slag is: webdesigners, social media experts en aanverwanten. Maar dat het kan, bewijst Andrew Vassalo, zelf aan het werk bij een bedrijf dat zich toelegt op campagnes binnen social media. “Op een dag plaatste mijn huidige werkgever een tweet dat hij iemand zocht. Een ex-collega van mij zag de tweet en stelde mij voor. Toevallig kwam ik die werkgever een paar dagen later tegen op een event. Een week later was ik er aan de slag.”

Belang sociale netwerken zal alleen maar toenemen

Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van de VDAB, verwacht dat het belang van social media alleen maar zal toenemen. “Op Facebook en op LinkedIn zie je professionele groepen opduiken. Het is een kwestie van tijd vooraleer ook op Twitter zulke groepen zullen ontstaan. Bovendien zijn tieners van vandaag bijna opgegroeid met dergelijke media zodat ze ook in hun professionele leven een grote rol zullen spelen.” Tot het zover is, hebben de netwerken van vlees en bloed nog de bovenhand. Komt er een functie vrij, polst driekwart van de werkgevers eerst en vooral bij de eigen mensen of ze interesse hebben of iemand kennen die voor de job in aanmerking komt. Vooral bij de aanwerving van arbeiders en kaderkleden spreken werkgevers hun personeel aan. In de zoektocht naar bedienden speelt dit minder. Dan doet één op de twee beroep op (het netwerk van) zijn personeel. Zes op de tien werkgevers spreken ook hun eigen (professionele) relaties of die van het bedrijf aan om een functie in te vullen. “Wie iemand uit het eigen netwerk aanwerft, weet op voorhand wat voor een persoonlijkheid hij in huis haalt. Dat verklaart meteen het grote succes van netwerken”, aldus Leroy.

Eigen netwerk volstaat niet

Door de crisis hebben werkgevers het voordeel dat er tamelijk wat aanbod van werkkrachten is. “Maar enkel de informele kanalen bespelen, zoals je netwerk, volstaat niet. Zeker niet als het om moeilijke profielen gaat”, waarschuwt Leroy. “We zitten nu al met een structurele schaarste op de arbeidsmarkt. Werkgevers zullen op verschillende kanalen moeten inzetten om aan goede krachten te geraken: én hun netwerk, én advertenties én het internet. Voor sollicitanten geldt hetzelfde: langs zoveel mogelijk kanalen zoeken.”

Meer info over Waar vind ik jobs? , Online solliciteren , Creatief solliciteren , Sociale media

21/05/2010