Monovolumes fiscaal afgestraft in 2010

Renault Espace monovolume

Wie een monovolume als bedrijfswagen heeft, betaalt honderden euro’s extra belastingen.

In januari verandert er heel wat voor werknemers met een bedrijfswagen. Een bedrijfswagen waarmee je ook privéverplaatsingen maakt, vormt een belastbaar voordeel in natura en daar moet je als werknemer dus belastingen op betalen. Dit voordeel is vanaf nu niet langer afhankelijk van de fiscale pk van de wagen, maar van de CO2-uitstoot en de CO2-coëfficiënt. Zo wil de overheid het bedrijfswagenpark groener maken.

Hoger nettoloon

Op de klassieke dieselpersonenwagens zal je minder belastingen moeten betalen, want hun CO2-formule is heel wat lager dan hun fiscale pk. Het meeste voordeel doe je met een BMW 3 Touring 318 D en een VW Passat Variant 2.0 TDI. Voor wie bijvoorbeeld rondrijdt met zo’n BMW 3 en verder dan 25 km van het werk woont, zal het belastbaar voordeel maandelijks ruim 46 euro lager liggen. Per jaar betaal je zo 277 euro minder belastingen, wat neerkomt op een hoger nettoloon.

Populaire monovolumes zoals de Renault Espace, VW Sharan en Opel Zafira worden dan weer zwaarder belast. Een Renault Espace Grand 2.0 dci spant de kroon: je betaalt dan jaarlijks tot 335 euro extra belastingen. Een opmerking: het gaat om de diesel monovolumes van enkele jaren oud. De nieuwe meer ecologische modellen zoals de VW Sharan BlueMotion geven slechts een lichte belastingstijging.

(mr)

Meer info over Extralegale voordelen , Bedrijfswagen , Mobiliteit & transport , Belastingen

22/06/2012