Moet je in 2019 kiezen voor een elektrische bedrijfswagen?

Had je vroeger een bedrijfswagen, dan kreeg je haast automatisch een diesel. Maar benzine is stevig in opmars, en steeds meer bedrijven voegen auto’s op alternatieve brandstoffen toe aan hun wagenpark. Loont het eigenlijk de moeite om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen?

25 januari 2019

Delen

electrische wagens

Elk jaar berekent de FOD Mobiliteit het aantal kilometers dat we met z’n allen afleggen. Uit die cijfers blijkt dat “salariswagens”, de bedrijfswagens die ook voor privédoeleinden worden gebruikt, jaarlijks gemiddeld 28.094 kilometer rijden. Omgerekend legt de gemiddelde bedrijfswagen in ons land dus 77 kilometer per dag af.

Die afstand vormt geen probleem voor de elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn. De populairste elektrische auto in ons land, de Nissan Leaf, heeft in de praktijk een rijbereik van zo’n 230 tot 240 kilometer. Daarmee kun je dus perfect dagelijks pendelen en er ’s avonds nog een rit naar de supermarkt en de naschoolse activiteiten van de kinderen bovenop doen.

Aankoopprijs en laadmogelijkheden

Naast het rijbereik zijn er nog twee andere factoren die je wellicht tegenhouden om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen: de aankoopprijs en de laadmogelijkheden. De aankoopprijs is uiteraard voor het leasingbedrijf of je werkgever, maar krijg je wel doorgerekend in het “voordeel alle aard”. Dat houdt onder meer rekening met de catalogusprijs van de auto (die bij een elektrische auto hoger ligt dan bij een gelijkaardige auto met klassieke motor) en met de CO2-uitstoot (die bij een elektrische auto op papier 0 bedraagt). Daardoor is een elektrische auto financieel vaak interessanter dan een berline op klassieke brandstof.

Voor de laadmogelijkheden check je best met je werkgever wat de afspraken zijn. Is er een laadpunt op de parking van het werk? Krijg je een laadkaart in plaats van een tankkaart? In het ideale geval kun je zowel op het werk als thuis makkelijk opladen. Reken niet teveel op publieke laadpunten: mobiliteitsorganisatie VAB becijferde recent dat je daar vaak meer betaalt voor een laadbeurt van 100 kilometer dan voor een tankbeurt van 100 kilometer.

“Er zijn meer mensen die elektrisch kunnen rijden”

Moet je in 2019 dus een elektrische bedrijfswagen overwegen? “Overwegen zeker”, zegt Joost Kaesemans, woordvoerder van de Belgische automobielfederatie Febiac. “Maar elektrisch rijden is nog niet voor iedereen haalbaar: niet iedereen heeft de laadmogelijkheden en voor sommige werknemers blijft het budget te hoog.” Werknemers en werkgevers moeten zeker de oefening voor zichzelf maken: “Vandaag zijn er alleszins meer mensen dan gedacht die elektrisch kunnen rijden.”

Electrisch rijden
Elektrisch rijden heeft dus nog enkele beperkingen, maar is vandaag voor de meeste bedrijfswagenrijders een interessante optie. Kun je thuis en op het werk opladen en rij je dagelijks vooral van en naar het werk, dan vallen die beperkingen weg. Check dan zeker bij je werkgever wat de mogelijkheden zijn. “Werkgevers houden er vaak nog een traditionele benzine- of dieselhouding op na, maar kunnen hun werknemers perfect stimuleren om alternatieve brandstoffen te overwegen als ze hen daar voldoende over informeren”, besluit Kaesemans.

Virtueel bezoek van het Autosalon 2019

Op zoek naar een nieuwe wagen, maar kom je liever je luie stoel niet uit? Dat kan! Op Vroom.be kan je virtueel rondlopen op het Autosalon 2019. Hé, je kan zelfs ín verschillende modellen plaatsnemen, om zo ook de binnenkant te bewonderen! Waar wacht je nog op?

Beleef het Autosalon 2019 vanuit je luie zetel
Lees ook

(wb) - Bron: Vroom.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.